زمان مطالعه 12 دقیقه
چگونگی افزایش فروش از اینترنت
به دنبال سرعت بخشیدن به کارها در عصر جدید، به طور پیوسته بر تعداد کسب و کارهای راه اندازی شده افزوده می شود. از میان تعدادی بسیار زیاد از این کسب و کارها به صورت مجازی شروع به فعالیت می کنند. مثلا، اگر شما یک وب سایت فروشگاهی دارید،
اصلی ترین فعالیت شما باید بر روی فروش و افزایش فروش باشد. چرا که، تنها داشتن وب سایت برای فروش کافی نیست و اگر به آن اندازه که انتظارش را داشتید، فروش ندارید، باید به دنبال علل این مسئله باشید تا با به کارگیری اصول، فروش خود را بهبود ببخشید. همانگونه که می دانید فروش بهتر در یک وب سایت فروشگاهی یعنی به راه افتادن و رونق کسب و کار و شما باید برای افزایش درآمد ترفندهایی را بر روی وب سایت خود پیاده نمایید.
باید بگوییم که کارآفرینی کار هر کسی نیست. در واقع، کارآفرینان همچون ماجراجویانی هستند که باید به طور پیوسته به جست و جوی روشهایی برای بهبود کار و بالارفتن خود باشند. مثلا کارآفرینانی همچون استیو جابز، ایلان ماسک و … که افرادی بسیار ثروتمند، مشهور و مورد علاقه مردم جهان افرادی هستند که کسب و کارهایی را در فضای مجازی اینترنت ایجاد کردند که ما حتی نمی دانستیم به درد ما می خورند.
شما نیزمی توانید با پیاده سازی ایده های خود در اینترنت در قالب یک وب سایت فروشگاهی به یکی از این ماجراجویان تبدیل شوید. در این مقاله متدهایی خاص برای افزایش فروش وب سایت فروشگاهی آورده شده است تا با رعایت این متدها در راستای ایده های خود به موفقیت دست یابید؛
روش هایی برای افزایش فروش
لازم به ذکر است که قبل از هر چیزی، بهتر است برای افزایش فروش اینترنتی خود از تجربیات افراد متخصص الگوبرداری کنیم و همان استراتژی های افراد موفق در این زمینه را به کار گیریم. افزون بر این، درست است که مهم ترین هدف بازاریابی آنلاین افزایش فروش وب سایت فروشگاهی می باشد، اما تعداد وب سایتهای مشابه در اینترنت بسیار زیاد است. لذا، در بین رقبا رقابت تنگاتنگی برای جذب مشتری ایجاد می شود. در راستای افزایش فروش وب سایت نکاتی وجود دارند که اگر رعایت شوند، به احتمال زیاد افزایش چشمگیری در فروش خواهید داشت. این نکات به ترتیب زیر جمع بندی شده اند؛
– آشنایی با پرسونای مشتری؛
پرسونا یعنی تمام ویژگی های رفتاری، شخصیتی و فیزیکی یک شخص یا همان مشتری که شناسایی و تعریف آن، باید از اولین و مهم ترین گام ها برای شما باشد. شما باید به طراحی پرسونا به سوالاتی درمورد مشتری پاسخ دهید. مثلا، کیست؟ چه نیازهایی دارد؟ چه محتوایی برای وی جذاب است؟ خدمات/محصولات شرکت شما چگونه ممکن است به وی کمک کند؟ اهداف و چالش های اولیه و فرعی وی چیست؟ چه چیز/چیزهایی باعث علاقه وی به وب سایت شما شده است؟ انگیزه وی از انتخاب شما چیست؟ بهترین راههای بازاریابی و فروش به وی کدامند؟ برای ارتباط با مشتریان کدام پلتفرم را استفاده کنیم؟
برای اینکار، باید اطلاعاتی درباره ویژگی های مشتری به دست آورید که عبارتند از؛
جمعیت شناختی مشتری مانند سن و جنسیت، شغل و درآمد، محل زندگی، مشخصات شخصیتی، علایق و طرز تفکر، نحوه تماس با مخاطب (ایمیل، پیامک)
از ابزارهایی که شما را در طراحی پرسونا به خوبی یاری می کند، می توان به Google Analytics اشاره کرد که اطلاعات جامعی در رابطه با سن، جنسیت، علایق و صفحات با بیشترین نرخ تبدیل را ارائه می دهد؛
– پیشنهاد خرید محصولات مرتبط با محصول خرید شده به مشتری؛
این ترفند، از ترفندهای عالی برای افزایش فروش وب سایت فروشگاهی بوده و به اصطلاح بدان تکنیک فروش متقابل یا Cross Selling می گویند. بر طبق مطالعات انجام شده، در پی استفاده از این تکنیک در وب سایتهای فروشگاهی، فروش محصولات این وب سایتها حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.
– پیشنهاد محصولات شخصی سازی شده به کاربر براساس پرسونای وی
در این تکنیک، شما باید مطابق با پرسونای مشتری، بخشی را بعنوان محصولات پیشنهادی در صفحه جست و جوی وی به وب سایت بیافزایید. به کاربردن این استراتژی موجب می شود تا کاربر به افزودن محصول بیشتر به سبد خرید خود تشویق گردد. کادر مربوط به این تکنیک را می توان در صفحات مربوط به محصول، دسته بندی و سبد خرید قرار داد تا کاربر به خرید محصول هرچه بیشتر تا لحظه تسویه حساب ترغیب گردد. بر طبق گزارشات سایت آمازون، این وب سایت فروشگاهی ۳۵ درصد فروش خود را با استفاده بهینه و موثر این تکنیک به دست می آورد. شما پس از خرید در وب سایت آمازون نیز پیشنهاداتی را براساس پرسونای خود مشاهده خواهید کرد. این کار برای این است که کاربر برای خرید مجدد از این وب سایت انگیزه پیدا کند.
– بهینه سازی ظاهر وب سایت فروشگاهی
ظاهر وب سایت شما باید زیبا بوده و به خوبی طراحی و بهینه شده باشد. صفحات وب سایت شما نباید شلوغ باشند، چرا که چنین صفحاتی سرعت کمی داشته و برای کاربر گیج کننده به نظر می رسند. به این ترتیب، نرخ تبدیل در این صفحات پایین خواهد بود. اما اگر رابط کاربری وب سایت در حالت استاندارد طراحی شده باشد، کاربر کالای موردنظر خود را به راحتی و با چند کلیک خواهد یافت. درنتیجه نرخ تبدیل وب سایت افزایش یافته و فروش وب سایت بهبود می یابد. بهینه سازی وب سایت با توجه به روش های زیر صورت می گیرد؛
1- توجه به اصول UI/UX
تجربه کاربری خوب درنهایت، تعاملی موفق و پربازده بین وب سایت و مشتری ایجاد می کند که منجر به خرید آسان و راحت تر می گردد. توجه به اصول UI/UX باعث بهبود نرخ تبدیل و ایجاد تصویری مثبت از برند شما در ذهن مشتری می گردد. این موارد موجب افزای فروش وب سایت خواهد شد.
2- ریسپانسیو بودن
ریسپانسیو بودن یک وب سایت یعنی اینکه وب سایت با هر ابعاد نمایشگری سازگار باشد و درصورت استفاده از تبلت، گوشی موبایل، لپ تاپ و … مشتری وب سایت شما را به یک شکل و بدون درهم ریزی ملاحظه کند. این روش، با توجه به استفاده درصد بالای افراد از گوشی موبایل برای ورود به وب سایت ها اهمیت بالایی می یابد. بنابراین، وب سایت فروشگاهی باید طراحی ریسپانسیو یا واکنش گرا داشته و زمان بالاآمدن صفحات آن کم باشد.
– ساخت و طراحی لندینگ پیجهای هدفمند و متفاوت
لندینگ پیچها یا صفحات فرود یکی از مهمترین نقش ها را در موفقیت یک وب سایت ایفا می کنند. این صفحات، درواقع، اولین صفحاتی هستند که مخاطبان شما در اولین ورود به وبسایتتان می بینند. صفحات فرود تاثیرات مستقیمی بر افزایش نرخ بازدید وب سایت، ارتقای آگاهی ازبرند و افزایش فروش دارند. بهتر است طراحی این صفحات ساده و واضح باشد. همچنین، برای هر محصول یا حداقل برای مجموعه ای از محصولات مشابه لندینگ پیج اختصاصی طراحی کنید و در آن پس ازمعرفی محصول، با استفاده از آیکونی کاربر را به سمت خرید هدایت نمائید.
– شفاف سازی فرآیند خرید برای مشتریان تا حد امکان
از آنجایی که کاربران عادت دارند تا با چند کلیک خرید خود را کامل کنند، در صورت پیچیده شدن این فرآیند از خرید منصرف و سایت ما را ترک خواهند کرد. لذا باید فرآیند ثبت نام و مسیر خرید را کوتاه و ساده کرده و انواع روش های پرداخت را روشن سازی کنید، هزینه حمل و نقل و زمان رسیدن سفارش را به صورت شفاف ارائه دهید، ضمانت بازگشت کالا و تاکید بر تحویل سریع را فراموش نکنید.
– ارائه تصاویر با کیفیت و واقعی از محصول
حتما ما هم ضرب المثل معروف شنیدن کی بود مانند دیدن را شنیده اید. کاربرد این مثل معروف را شما می توانید درمورد فروش آنلاین به خوبی ببینید. چرا که کاربری که قصد خرید آنلاین را دارد، قادر نیست محصول را از نزدیک لمس یا امتحان کند. لذا به دنبال اطلاعات بصری ارائه شده از کالامی رود و این موضوع برایش اهمیتی دوچندان خواهد داشت. بنابراین، بهتر است برای افزایش فروش، تصاویری واضح و جذاب از محصولات در زوایای مختلف تهیه کرده و به کاربر ارائه دهیم. حتی اگر ممکن است برای این مورد بیشتر هزینه کنید. شما می توانید با تهیه ویدیوهای سه بعدی ازمحصولات، میتواند مشتریان بالقوه را برای خرید متقاعد کنید.
– تولید محتوای با کیفیت
یکی از دلایل رشد سریع و افزایش محبوبیت یک وب سایت فروشگاهی، ارائه توضیحات دقیقی از محصولات می باشد. پس باید محتواهای کاملی از محصولات تولید کرده و به جای نوشتن تیتروار ویژگیها، محصول را نقد و بررسی کنید. باید بگوییم الگوریتم “بررسی محصول” گوگل نیز، به محتوای باکیفیت اهمیت بسیاری میدهد. بر همین روال، وب سایتهایی با محتوای خوب رتبه برتری خواهند داشت.
– استفاده از قدرت شبکههای اجتماعی برای تبلیغ برند
فعالیت در شبکه های اجتماعی برای دارندگان وب سایت فروشگاهی، بسیار ضروری است. مزایای استفاده از این مورد بسیار است؛ امکان برندسازی و دریافت سوشیال سیگنال برای سئو و افزایش رتبه سایت، انعطافپذیری بالابرای پیادهسازی انواع تکنیکهای فروش مانند بازاریابی مجدد، نمایش کاتالوگ محصول، تشویق مردم به عملکردی خاص مانند دانلود اپلیکیشن و … .همچنین، شبکههای اجتماعی اطلاعات زیادی در مورد کاربران ارائه میدهند، لذا با استفاده از این مورد، میتوان کمپینهای هدفمند فروش راهاندازی کرده و با تبلیغات کاربران خاصی را هدف قرار دهید.
– ایجاد احساس فوریت در مخاطب
در این تکنیک، باید به مخاطب بگویید که زمان وی برای خرید محصولی خاص محدود می باشد. یا می توانید طوری نشان دهید که موجودی محصول محدود و رو به اتمام است. بنابراین، مخاطب تشویق به خرید میشود. در این تکنیک، باید محصول موردنظر در صفحه اصلی قرارگرفته و نیز، به صورت تبلیغات ارائه گردد. ایده این است که طراحی لندینگ پیج هر محصول اختصاصی باشد.
– سئو
به منظور فروش بیشتر، لازم است تا مخاطب در هنگام جست و جو در اینترنت وب سایت شما را راحت تر بیابد. پس، اولین نکته جهت افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت سئوی وب سایت می باشد. امروزه، با گسترش کسب و کارهای اینترنتی بین فروشگاه های آنلاین رقابت تنگاتنگی برای افزایش وجود دارد. بنابراین این به نفع شماست که بهینه سازی وب ساییتان را جدی بگیرید. این روند، به قدری مهم است که گوگل رتبه های جست و جوی خود را به فروش گذاشته است. البته خرید این رتبه ها پرهزینه بوده و ماندگاری کمتری دارد.
– افزایش آگاهی از برند
اگر برند شما، در بین مخاطبان شناخته شده باشد، اعتماد افراد زیادی را جلب خواهید کرد و بدین ترتیب، فروش شما به صورت غیر مستقیم افزایش خواهید یافت. در نتیجه، سئو و رتبه بندی وب سایت شما در لیست گوگل بهبود می یابد.
– ساخت لیست ایمیل بسازید و بازاریابی ایمیلی منظم
بازاریابی ایمیلی از بهترین روشهای افزای فروش وب سایت می باشد. در این تکنیک، ابتدا شما باید لیستی از ایمیل ها بسازید و از این لیست با تدبیر و مهارت بالا برای ارتباط نزدیک با مشتریان، ارسال آگهیهای تخفیف و فروش و تعریف کسب و کارتان استفاده کنید. شما در پی استفاده از این روش، سریعا به نتیجه نخواهید رسید اما، قطعا با گذر زمان فروشتان بهبود خواهد یافت.
– بهبود نرخ تبدیل
تمامی بخش های کسب و کارتان را دوباره و دوباره بررسی و بهینه سازی کنید. با حوصله باشید و برای رسیدن به بازده بالا بدون خستگی تلاش کنید، استراتژی خود را چندین بار تغییر دهید، روش های جدید را کنید و نرخ تبدیل وب ساییتان را بهبود دهید.
– استفاده از تکنیک upselling و cross selling
این تکنیک ها، تکنیک هایی بسیار ارزان تر از جذب مشتری جدید بوده و تاثیر آنها بسیار بلند مدت تر می باشد. هر دوی این تکنیک ها برای افزایش فروش به کار می روند. تکنیک upselling، به معنای ترغیب مشتری برای خرید محصولی گران تر یا بهتر می باشد. مثلا وقتی فروشنده از شما می پرسد همبرگر ساده میل دارید یا دوبل؟! این مورد دو منظور ایجاد می کند؛ یکی برای فروش محصول گران تر، دیگری ارائه محصولی با گارانتی یا لوازم جانبی دیگر. منظور از تکنیک cross-selling، فروش کالاهای دیگر در کنار کالای درخواستی می باشد.
– بهبود پشتیبانی و سرویس دهی
سرویس دهی بهتر و پشتیبانی همه جانبه ای داشته باشید. غالبا، خریداران از ارتباط با اعضای کسب و کار بسیار خشنود شده و احساس رضایت می کنند. شما نیز، باید همواره بر روی رضایت مشتری متمرکز شوید تا مشتری به شما وفادار بماند. افزون بر اینها،
بهتر است تا بخشهایی را طراحی کرده و برای هر فروش از خریدار بازخورد بگیرید و محصولات خود را بهبود دهید. همچنین، در برخورد مشتری بهترین کار این است که گوش شنوا داشته باشید.
– حمل و نقل و ارسال مناسب کالا
نباید فکر کنید که کارتان پس از کلیک مشتری بر روی دکمه خرید تمام شده است. در ادامه باید تمام تلاش خود را برای ارسال با کیفیت کالا و رضایت مشتری انجام دهید. ارسال پیامک و یا ایمیل هایی جهت اطلاع رسانی زمان و نحوه ارسال محصول را باید در برنامه کاری خود قرار دهید. در عنوان ایمیل ها حتما از برند خود استفاده کنید. افزون بر اینها، تاجایی که امکان دارد ارسال رایگان داشته باشید؛ زیرا قدرت ارسال رایگان حتی از تخفیف ها نیز بیشتر است، بطوریکه خریدار با مشاهده گزینه رایگان تمایلش به خرید بیشتر می شود.
– استفاده از تاکتیک های خلاقانه بازاریابی
تاکتیک های خلاقانه بازاریابی عبارتند از:
– ارزیابی url ها و حذف آدرس های مشابه یک محصول
– بررسی نقشه سایت (site map) و robots.txt با استفاده از ابزارهای خاص و بهینه سازی تگ های سایت، متن ها و تصاویر
– ارائه مقالات، اینفوگرافیک، فیلم و محتواهای مورد علاقه مشتریان
– داشتن برنامه تولید محتوا و پرداختن به بهینه سازی و سئو
– ایجاد تبلیغات هدفمند و تکرار آن
– تمرکز بر روی نقاط قوت خود و بهبود آنها
– گذاشتن فیلم و یا صدای ضبط شده مشتریان راضی در وب سایت
با اینکار، ما رضایتمندی مشتریان خود را در معرض عموم قرار داده و در پی آن اعتماد عده بسیاری را جلب خواهید کرد. این عمل افزون بر فروش محصول به بهبود نرخ تبدیل شما نیز خواهد انجامید.
– صداقت در معرفی محصول یا خدمات خود
نکته مهم در فروش آنلاین این است که در معرفی برند یا محصولات خود، از مبالغه بپرهیزید. این درست است که بزرگ نمایی گاها به جذب مخاطب منجر می شود. اما بهتر است صداقت را شرط اول خود قرار دهید؛ پس، نقش بازی نکنید و خود را همان گونه که هستید نشان دهید تا در طولانی مدت تاثیرات کارتان را در امر فروش ملاحظه کنید.
– تضمین بازگشت وجه در صورت عدم رضایت
در انجام فروش آنلاین، خود را جای مشتری بگذارید؛ اگر شما گزینه بازگشت وجه را در وب سایت خود قرار دهید، بدون شک مشتریان با خیال راحت از شما خرید خواهند کرد. زیرا دیگر می دانند اگر محصول خریداری شده مشکلی داشت یا مورد پسند نبود، می توانند آن را بازگردانند.
– ساده سازی فرایند سفارش و پرداخت تا حد امکان
شما باید فرآیند سفارش گیری و پرداخت را آسان کنید؛ براساس آمار، غالب مشتریان سبد خرید خود را در حالت پرداخت رها کرده و از وب سایت خارج شده اند. دلیل اصلی این موضوع، پیچیدگی سفارشگیری و سرعت پایین کار می باشد. برای ساده تر کردن این مرحله، می توانید از یک ویدیوی آموزشی کمک بگیرید.
– فراهم سازی انواع روشهای پرداخت
برای نهایی سازی خرید، باید گزینه های پرداخت مختلفی را به کاربرارائه دهید. رعایت این گزینه به طور مستقیم موجب افزایش فروش وب سایت شما خواهد شد. روشهای مختلف پرداخت شامل استفاده از کارت های بانکی عضو شتاب، پرداخت با کیف پول مجازی، پرداخت با کارت اعتباری، پرداخت با استفاده از ارزهای دیجیتال، پرداخت نقدی و … می باشند
چه چیزهایی باعث کاهش فروش می شوند؟
– فروختن همه چیز به همه افراد؛
فعالیت در همه حوزه ها و داشتن مخاطب از تمام گروه ها به هیچ عنوان ما را به فردی موفق تبدیل نخواهد کرد.
– فراری دادن مشتریان خوب؛
گاهی برخی ازمشتریان خوب بر اثر دافعه ای در کسب و کارتان از شما دور می شوند. باید بگوییم، یکی از علل فراری دادن مشتریان نحوه غلط تعامل با آن ها است. گاهی نیز، مشتری بعد از یک خرید ناموفق و یا تجربه خرید بد، از شما دور می شود.
سخن پایانی
در پایان باید بگوییم، اگر موفقیت وب سایت و افزایش درآمد حاصله از آن برای شما اهمیت دارد، باید این نکات را رعایت نمایید تا وب سایت شما دیده شود و برای خود جایگاهی در رتبه بندی گوگل بیابد. البته بحث سئو، کمهزینهترین و ماندگارترین روش بازاریابی آنلاین می باشد. علاوه بر نکاتی که گفته شد، نکات بسیار بیشتری وجود دارند که در فروش فیزیکی یا اینترنتی موثرند و شما نباید انتظار داشته باشید که بدون تغییری در روند کارتان فروش وب سایتتان بالا رود.
تالیف: سقا
9 فروردین 1402
رفرنس: