زمان مطالعه 11 دقیقه
صفر تا صد ثبت دامنه
هنگامی که می خواهید در دنیای عظیم و پر رمز و راز اینترنت، شروع به راه اندازی وب سایتی بکنید، باید آدرسی اختصاصی وسرراست برای آن انتخاب کنید تا مخاطبان در آن ادرس به دنبال وب سایت شما بگردند. کاربر باید با مراجعه به این آدرس به وب سایت شما برسد. لذا، انتخاب این آدرس اهمیت بسیاری دارد و از بسیاری جهات باید بررسی و برگزیده شود. این آدرس، همان دامنه وب سایت نامیده می شود و یک مفهوم بسیار ساده است که در این مقاله، به بررسی آن پرداخته می شود؛
دامنه چیست؟
دامنه، دامین و یا به انگلیسی Domain، درواقع، همان آدرس یا نشانی اختصاصی و منحصر به فردی است که کاربر با تایپ آن در مرورگر به وب سایت مربوطه انتقال می یابد. اگر بخواهیم به زبانی ساده تر بگوییم، چنانچه یک فرد قصد راه اندازی کسب و کاری را داشته باشد، قدم اول این است که محلی مناسب را در منطقه ای مناسب، مسیری سرراست و مختصاتی مشخص انتخاب کند تا درذهن مشتری بماند و بتواند به سادگی و بدون هرگونه دردسری محل کار وی را به محل کار رقیب ترجیح دهد.
دقیقا، مشابه این قضیه باید وب سایت اینترنتی نیز، در دنیای بزرگ اینترنت آدرسی خاص، مشخص و ساده داشته باشد. منظور ازاین آدرس اینترنتی همان دامنه وب سایت می باشد؛ مانند آدرس سایت گوگل که www.google.com می باشد و با تایپ آن در نوار جستجوی مرورگر به سایت گوگل هدایت می شویم؛
کلمه دامنه یا Domain، در فرهنگ لغت فارسی به معنای گسترده می باشد ولی، در دنیای اینترنت شرکت های میزبانی داده های ابری از آن برای حفاظت و نگهداری دیتا و اطلاعات وب سایت ها استفاده می کنند. دامنه وب سایت، بعنوان یک حضور واقعی همچون یک صفحه وب در اینترنت است، نه حضوری مجازی!
در قسمت بالا، گفته شد که نشانی یا دامنه وب سایت باید منحصربهفرد باشد. علت این مسئله این است که، اگر یک دامنه کاربر جستجوگر را به چندین سایت هدایت کند، دیگر وجود آن به هیچ دردی نخواهد خورد. افزون بر این، در هنگام راهاندازی یک وب سایت، یک کدپستی اختصاصی نیز، به آن سایت تعلق می گیرد که در دنیای اینترنت، بدان IP یا پروتکل اینترنتی میگویند و درواقع مجموعه ای از اعداد است.
ازآنجایی که به یاد سپردن اعداد کاری دشوار است، IP ازطریق پروتکلی دیگر به نام DNS به اسم تبدیل می شود. مثلا پروتکل اینترنتی ۱۷۲.۲۱۷.۱۸.۱۴۲ در مرورگر وبسایت گوگل را بالا خواهد آورد. نمایش داده میشود. قبل از خرید و ثبت دامنه لازمست تا یک نام برای وب سایت خود انتخاب کرده و تکراری نبودن آن را در صفحه خرید دامنه بررسی کنید. همنین باید بدانید که دامنهها، برای مدت زمانی مشخص خریداری میشوند و پس از گذشت این مدت، اگر زمان استفاده از آن تمدید نگردد، افراد دیگری می توانند آن را برای خود تصاحب کنند.
بیاید با هم چند نکته را بررسی کنیم؛ یکی اینکه هاست با دامنه تفاوت دارد. همانگونه که از پیش گفته شد، دامنه نشانی اینترنتی وب سایت مورد نظر است ولی هاست در واقع، بخشی از فضای اینترنتی است که یک فرد در ازای پرداخت مبلغی برای مدتی مشخص از آن برای ذخیره و نگهداری دیتا و اطلاعات خود استفاده می کند. معادل فارسی هاست نیز همان اصطلاح فضای میزبان است.
نکته بعدی مربوط به url می باشد. دامنه با url نیز بسیار متفاوت است. درواق باید بگوییم، همه دامنهها یک URL هستند اما هر URL لزوماً یک دامنه نیست. کلمه اختصاری url، مخفف عبارت Uniform Resource Locator بوده و به معنای فارسی منبعیاب جهانی یا همگانی می باشد. url نیز نوعی آدرس در وب سایت می باشد. از آنجا که یک وب سایت ممکن است هزاران صفحه متفاوت با آدرس خاص داشته باشد، لازم است بدانید، به آدرس صفحات url گفته می شود.
اصطلاح ساب دامین (subdomain)، نیز ازاصطلاحات رایج در این مبحث می باشد. ساب دامین درواقع به زیردامنه ها و یا دامنه هایی که جزئی از دامنه اصلی به حساب می آیند، گفته می شود. تعداد ساب دامین های یک دامنه می تواند بی نهایت عدد باشد. بهتر است برای تصمیم گیری تعداد این گزینه با ارائه دهنده هاست مشورت گردد.
پارک دامین (parkdomain)، راهکاری برای نمایش دادن یک وب سایت با چند دامنه است. استفاده ازاین متد، منجر به این می شود که کاربر ازطریق چند نشانی یا دامنه به یک وب سایت برسد. پارک دامین یا دامنه جانشین بصورت یک ساختمان با اتاق های تو در تو است که بعد از گذر ازاتاق ها به اتاق اصلی که همان دامنه اصلی وب سایت است، خواهید رسید.
نکته دیگر اینکه، اگر به فرض مثال، ۱۰ گیگابایت هاست دارید و میخواهید بیشترین استفاده را از آن برده و دو سایت با دامنههای متفاوت را با آن طراحی کنید، باید وارد کنترل پنل هاست شده و دامنه دوم را در آنجا بیافزایید. در اینجا، به دامنۀ دوم، اد آن دامنه یا Add-On Domain گفته می شود. دو سایت ایجاد شده بر روی یک هاست، دامنه یا نشانی کاملا متفاوتی داشته و از هم جدا هستند. کنترل پنل این دو سایت به صورت مشترک مدیریت میشوند.
بخشهای مختلف یک دامنه
دامنه یک وب سایت از دو بخش کلی تشکیل می شود؛ بخش اول، نام دامنه یا دامنه سطح دوم SLD و بخش دوم نیز، پسوند دامنه یا دامنه سطح بالا TLD می باشد که خروجی شان آدرس وبسایت است. مثلا در آدرس یا دامنه google.com نام دامنه یا SLD همان جزء google بوده و .com نیز، پسوند دامنه یا TLD نامیده میشود. در ادامه، به بررسی این دو مورد پرداخته می شود؛
1) نام دامنه؛
نام دامنه، بعنوان نوعی آی پی که پروتکل DNS آن را به آدرس تبدیل می کند، بوده و لازم است تا نامی منحصربفرد و یکتا باشد که قابلیت به یادماندن آسان، تبدیل به برند و بسیاری از ویژگیهای دیگر را داراست. نام دامنه در اصل، برای حل مشکل به یاد سپردن اعداد طولانی که IP نامیده می شدند، ایجاد شد. لذا، مخاطب می تواند با تایپ یک نام دامنه در نوار جستجوی مرورگر به سادگی به سایت مورد نظر برسد.
اکنون، بیش از 350 میلیون نام دامنه ثبت شده وجود دارند و این روند ثبت شدن، همه روزه در حال افزایش است؛ شاید، در همین لحظه که شما این مطلب را می خوانید صدها دامنه در سراسر جهان در حال ثبت شدن باشند؛ این امر، باعث می شود که افراد جدیدی که قصد دارند دامنه ای ثبت کنند، گستره انتخاب محدودی در انتخاب نام دامنه برای وب سایت خود داشته باشند.
زمانی که کاربر یک نام دامنه را در نوار جستجوی گوگل وارد می کند، ابتدا درخواستی را به شبکه ای جهانی از سرورهایی تشکیل دهنده سیستم نام دامنه یا DNS، ارسال می کند. در ادامه، این سرورها شروع به جست و جو کرده وسرورهایی مرتبط با نام دامنه وارد شده را برای جست و جو کننده بالا می آورند.
در انتخب نام دامنه وب سایت، کاربرباید نکاتی را رعایت کند، در این بخش، نکاتی به این منظور آورده شده است؛
– نام انتخابی، به هیچ وجه نباید مشابه نام برندی معروف باشد. علت این است که، در صورت انتخاب نامی مشابه نام برندی معروف، شما قطعا در مراحل سئو و بهیه سازی وب سایت به مشکل برخواهید خورد. در برخی موارد نیز، دامنه وب سایت شما به علت مسائل برندینگ توقیف خواهد شد.
– نام دامنه مورد نظر، باید نامی بسیار کوتاه باشد؛ لذا، این برعهده شماست که این نام را تا حد ممکن به اختصار بنویسید.
– نام دامنه ای که برای وب سایت انتخاب می کنید، باید تلفظی آسان و روان داشته باشد تا مخاطب آن را به راحتی تلفظ و به یاد بسپارد و کسی به دردسر نیفتد.
– بهتر است در هنگام انتخاب نام دامنه، تا حد ممکن سعی کنید نام فیلد کاری خود را مد نظر قراردهید؛ برای مثال، اگر درزمینه فروش محصولات آرایشی فعالیت میکنید، حتما از به کار بردن کلماتی همچون زیبایی، آرایشی و دیگر کلماتی که به یادآور این حیطه هستند، در انتخاب نام دامنه خود بهره بگیرید. چرا که، نام دامنه وب سایت شما، باید بصورت توصیفی باشد که اطلاعات مهمی از شما یا کسب و کارتان را به مخاطب منتقل کند.
– سعی کنید تا حد امکان،در نام دامنه انتخابی تان از خط فاصله (خط تیره یا دَش) و اعداد استفاده نکنید.
– همواره این نکته را در نظر داشته باشید که نام دامنه وب سایت شما، درواقع، هویت شما یا کسب و کارتان در فضای اینترنت می باشد. به همین دلیل، باید آنقدر منحصر بفرد باشد که کار شما را از رقبا متمایزکند و به بازدیدکنندگان کمک کند تا مکان وب سایت شما را با حداقل تلاش بیایند.
به طور کلی، باید بدانید که یک دامنه با کیفیت، در اصل باید تصویری خاص از آنچه در داخل وب سایت وجود دارد را برای مخاطب ایجاد کند. درست شبیه ویترین های خاص و شیک یک فروشگاه که به مخاطب القا می کند که اگر به این فروشگاه وارد شوید چه چیزهایی در انتظارشماست، مخاطب ما نیز، از طریق نام دامنه وب سایت، تصاویری را در ذهن خود ایجاد می کند. افزون بر تمام اینها، محدودیتی برای ثبت دامنه وجود ندارد و هرکسی می تواند اقدام به ثبت دامنه برای وب سایت خود کند.
2) پسوند دامنه؛
همانگونه که می دانید در ادامه آدرس وب سایت، بعد از نام دامنه عبارات کوتاهی می آیند که قطعا در هنگام جست و جو در فضای اینترنت انواع بسیار متنوعی از آنها به چشم شما خورده اند. در هنگام ثبت دامنه وب سایت، لازم است تا شما پسوند دامنه آن را نیز انتخاب کنید؛ البته هر کدام از این پسوندها، معنایی به خصوص دارند که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. ما اواعی از پسوندهای دامنه را داریم؛
– پسوندهای عمومی یا gTLD (General Top Level Domain)
این پسوندهای دامنه، پسوند هایی هستند که در سیستم نام دامنه در بالاترین سطح فهرست شده اند. صدها نوع از این پسوندها وجود دارد، اما از محبوب ترین آنها می وان به com،org وnet اشاره کرد. هستند. سایر پسوندهای عمومی یا TLD ها کمتر شناخته شده بوده و اغلب استفاده از آنها را توصیه نمی کنند. مثالهایی از این نوع عبارتند از؛ .biz، .club، .info،.agency و … .
پسوندهای عمومی معمولا پسوندهایی معروف و شناخته شده بوده و توسط عموم مردم مورد قبول واقع شده اند. یکی از این پسوند ها، .com می باشد که کوتاه شدهی کلمه Commercial به معنای تجاری بوده و برای اکثر شرکتها ثبت میشود. این پسوند از محبوب ترین پسوندها می باشد. پسوند .org، کوتاه شدهی کلمه organization به معنای سازمان بوده و برای سازمانها ارگانها به کار می رود. پسوند دامنه .net کوتاه شده Network، به معنای شبکه بوده و برای شبکه ها استفاده می شود.
– پسوندهای اختصاصی sTLD (Sponsored Top Level Domain)
این پسوند های دامنه، در واقع نوعی از دامنههای عمومی سطح بالا هستند که توسط سازمانهای خصوصی ارائه می گردند. در صورتیکه مایل باشید تا دامنه وب سایت خود را با استفاده از این پسوند ها ثبت کنید، باید از قوانین خاصی پیروی نمایید. این نوع دامنه دارای حامی مالی بوده و نشان دهنده جامعه ای خاص است که توسط این پسوند دامنه ارائه می شود. نمونه هایی ازاین نوع پسوند ها در زیر آمده است؛
– پسوند دامنه .gov مخفف Government معرف دامنه دولت و نهادهای دولتی یک کشور
– پسوند دامنه .edu مخفف Education معرف دامنه وب سایتهایی با اهداف آموزشی مانند دانشگاه
– پسوند دامنه .net مخفف Network معرف شبکه و شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شبکهها
– پسوند دامنه .mil معرف دامنه وب سایت ارتش ایالات متحده
– پسوند دامنه .co.ir معرف دامنه وب سایت شرکت های رسمی دارای مدرک احراز هویت با سهام خاص و عام
– پسوند دامنه .sch.ir نوعی پسوند اختصاصی دامنه برای مدارس با مجوز رسمی از آموزش و پرورش
– پسوند دامنه .biz معرف دامنه وب سایت کسبوکارهای تجارت الکترونیک با فعالیت خاص
– پسوند دامنه .pro معرف دامنه و نیز دامنه وب سایت افرادی حرفه ای که در زمینه ای خاص فعالیت میکنند و برای ثبت آن نیاز به دریافت مجوز می باشد.
همانگونه که متوجه شدید، این پسوند های دامنه همگی کاملا اختصاصی بوده و وب سایت سازمانها یا حتی افرادی با فعالیتهای مشخص در چارچوب قوانین خاص از آنها بهره می برند.
– پسوند های بینالمللی کشورها یا ccTLD (Country Code Top Level Domain)
دامنههایی که دارای این نوع پسوند می باشند، به طور اختصاصی مربوط به یک کشور یا منطقه خاص هستند و برای ثبت دامنه با آنها، باید کسب و کار شما در آن کشور یا منطقه فعال باشد. افزون بر این، ثبت اینگونه دامنه متناسب با قوانین کشور یا منطقه مربوطه صورت می گیرد. مخاطبان اصلی این وب سایت ها، غالبا افراد همان منطقه یا کشور می باشند. مثالهایی از این نوع پسوند ها عبارتند از؛
– پسوند دامنه .ir که مختص کشورمان ایران است.
– پسوند دامنه .uk که کوتاه شده کلمه United Kingdom و مختص بریتانیا می باشد.
– پسوند دامنه .tr پسوندی متعلق به کشور ترکیه است.
– پسوند دامنه .de پسوندی برای وب سایت های آلمانی است.
– پسوند دامنه .in کوتاه شده Hindustan و متعلق به هندوستان می باشد.
– پسوند دامنه .tv متعلق به کشور تووالو (Tuvalu) است.
– پسوند دامنه .co به کشور کلمبیا متعلق بوده و شباهت آن به پسوند کسبوکارها، باعث شده است که این کشور از فرصت استفاده کرده و دامنه ملی خود را بفروشد.
نکته جالب اینجاست که در برخی از کشورها مانند کشورمان ایران تقسیمبندیهای مختلف و اختصاصی برای پسوند های دامنه وجود دارد همچون .id، .ac و …
ساب دامین های مختلفی که برای پسوند دامنه ملی ما .ir ثبت شده اند به ترتیب زیر می باشند؛
تعداد دامنه های فعال | پسوند |
۱۴۹۲۹۶۰ | .ir |
۴۱۳۶ | .co.ir |
۱۵۹۰ | ایران. |
۱۲۳۳ | .ac.ir |
۶۴۳ | .id.ir |
۲۷۴ | .org.ir |
۲۴۹ | .sch.ir |
۲۱۰ | .gov.ir |
۲۷ | .net.ir |
۱۵۰۱۳۲۲ | مجموع |
مراحل فرآیند ثبت دامنه
بعد از انتخاب نام دامنه و پسوند، مرحله ثبت دامنه آغاز می شود. قبل از ثبت دامنه، توجه به نکاتی ضروری است؛
– ابتدا باید از تکراری نبودن دامنه مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید: گفتیم که هر آدرس اینترنتی یا دامنه، متعلق به یک نفر است. بنابراین شا باید قبل از ثبت، دامنه مد نظر را بررسی کنید تا از خالی بودن آن مطمئن گردید.
– سپس باید دامنۀ خود را ثبت کنید: در این مرحله، تنها کاری که عملا باید انجام دهید این است که دامنه خود را از یکی از شرکتهای ارائهدهندۀ خدمات ثبت و تمدید دامنه خریداری نمایید. لازم به ذکر است که ثبت دامنه با پسوند .ir، نیاز به ارائه مدارک شناسایی دارد.
مدیریت نام های دامنه
مدیریت نامها و شمارههای اختصاصیافته (ICANN) برعهده شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی است که سازمانی غیرانتفاعی می باشد و خط مشی های نام دامنه را ایجاد و اجرا می کند. ICANN به شرکت هایی مجوز می دهد تا به فروش نام دامنه اقدام کنند. این رکت ها می توانند تغییراتی را در ثبت نام دامنه ایجاد کرده، نامهای دامنه را بفروشند و یا سوابق، تمدید و انتقال آن به سایر ثبتکنندگان را مدیریت کنند. البته این شما هستید که تعیین کننده هرچیز می باشید.
سخن پایانی
در این مقاله، ما ارائه توضیحاتی درباب دامنه و ثبت آن و انواعی از دامنه وب سایت پرداختیم. گاهی برخی برای توصیف دامنه می گوییند که دامنه وب سایت شما همچون شماره موبایل است، هر چقدر بهتر، جذابتر و سادهتر باشد، تاثیر بهتری روی مخاطب برجای خواهد گذاشت. لذا بهتر است برای انتخاب آن وقت بگذارید.
تالیف: سقا
رفرنس:
https://parspack.com/blog/domain/what-is-domain
https://www.portal.ir/what-is-domain
https://asamserver.com/blog/what-is-the-domain-of-a-website/