سئوکار خودت باش

سئو سایت به صورت کاملا کاربردی

سئو سایت سریع‌ترین مسیر برای دیده شدن است.

زمان مطالعه 12 دقیقه

قبل از اینکه بخواهیم سر اصل مطلب برویم، در سایت تخصصی یوریکا قصد داریم مفاهیم به ظاهر پیجیده را روان و کاربردی بدون هیچ اصطلاح دهن پرکنی که باور کنید به هیچ دردی نمی خورد بیان کنیم. اولین قانون ما پیروی از نصیحت‌های رئیس بزرگ (همان گوگل خودمان) است و برای این کار در تهیه همه مطالب یوریکا از خود سایت گوگل و تجربه خودمان استفاده کرده‌­ایم.

در این مقاله می­‌خواهیم به صورت کاملا کاربردی درمورد سئو سایت صحبت کنیم و 5 پیشنهاد طلایی برای سئو کردن وب‌سایتتان به شما بدهیم.

مطالب این مقاله بیشتر مناسب اشخاصی است که تازه با سئو آشنا شده‌­اند یا می­‌خواهند آشنا شوند؛ اگر شما با سئو آشنایی دارید سایر مقاله­‌های ما را ببینید.

در این مقاله خواهیم خواند :

  • سئو چیست؟
  • اهمیت سئو
  • ترفندهای سئو کردن وب‌سایت
  • سوالات متداول

سئو (SEO) چیست؟

قبل از هر چیزی اجازه بدهید سئو را تعریف کنیم : سئو تمام اقداماتی است که شما انجام می‌دهید تا گوگل وب‌سایت شما را یک منبع با کیفیت در نظر بگیرد و آن را برای جست­ و ­جوها با کلمات کلیدی مورد نظر شما رتبه بندی کند.

SEO(این بلد باشه) مخفف واژه‌­های (Search Engine Optimization) و به معنای “بهینه سازی برای موتور­های جست و جو” است. در سئو، سئوکار با توجه به علم و تجربه خود، فاکتورهای لازم برای بهینه شدن سایت را پیاده سازی کرده و سعی می‌­کند هر صفحه از آن را “روی کلمات” مربوطه، در نتایج جستجو به رتبه بهتری برساند.

به عبارت دیگر وقتی کلمه­‌های را در گوگل سرچ می‌­کنیم؛ سئو همان عاملی است که بعضی از وب‌سایت­‌ها را در صفحه اول و مابقی را در صفحات بعدی نمایش می­‌دهد و اگر به آن اهمیت داده شود وب‌سایت شما را به صفحه اول خواهد آورد.

مثلا ما دائما سعی می‌­کنیم برای بهبود سئو سایت یوریکا تلاش کرده و روی کلماتی مثل:

  • سئو چیست؟
  • اصول سئو چیست؟
  • مشاوره سئو،
  • آموزش سئو،
  • اصول سئو،
  • و …

کار کرده و از مخاطبان بازدید بگیریم. خب تا اینجا متوجه شدیم که سئو چیست، اما اینکه بدانیم چطور می‌­توانیم سایت را سئو کنیم، خودش به تنهایی یک داستان دیگر است.

سئو به طور خلاصه

نیازی نیست که شما همه عوامل و الگوریتم‌های دقیقی که گوگل برای رتبه‌بندی وب‌سایت استفاده می‌کند را بدانید. اما برای موفقیت بیشتر باید سه اجزای کلیدی سئو را بشناسید.

یک گلدان گل را در نظر بگیرید :

اولین قدم داشتن ظرف مناسبی است که بتوانید گل را در آن بکارید که باید استانداردهایی داشته باشد؛ گلدان شما همان وب‌سایت شماست که بدون آن سئو معنایی ندارد.

هرچقدر که گلدان شما ظریف و زیبا باشد قسمتی از کار شما انجام شده و بخش مهم دیگر، گلی است که می­‌خواهید در آن بکارید؛ محتوایی که شما در سایتتان نمایش می­‌دهید قادر خواهد بود مخاطب را به سایتتان علاقه­‌مند کند و در سایت نگه دارد، یا بالعکس! به محض باز کردن سایت؛ باعث می­‌شود آن را ببندد.

و در نهایت نحوه نگهداری شما از گلدان، آب مناسب، نور کافی، کود و … همان بک­‌لینک­‌های با کیفیت و سایر کارهایی است که اعتبار وب‌سایت شما را افزایش می­‌دهد.

چرا باید به سئو اهمیت بدهیم؟

همان طور که در بخش تعریف سئو گفتیم عاملی که باعث می‌­شود وب‌سایت شما در یک جست و جو در صفحات ابتدایی یا انتهایی گوگل قرار بگیرد از وظایف سئو است.

با 5 دلیل نشان می‌دهیم بهینه کردن سئو می‌تواند چه معجزه‌ای داشته باشد.

  1. سئو سایت باعث می‌شود روزانه در مقابل بازدید ده­‌ها و صدها مخاطب علاقه­‌مند قرار بگیرید و مشتریانتان را هدفمند به سایتتان هدایت کنید.
  2. موفقیت در سئو باعث می‌شود رقبایتان را پشت سر بگذارید و به شدت از آنها فاصله بگیرید.
  3. هزینه‌ای که برای سئو کردن سایت پرداخت می‌کنید، اغلب در برابر هزینه تبلیغات محیطی و اینترنتی به صرفه‌تر است.

خود من وقتی در سایتی تبلیغ می­‌بینم نه تنها روی آن کلیک نمی­‌کنم بلکه با بی‌حوصلگی آن را می‌­بندم. هزینه تبلیغات مثل یک شرط بندی است که برد و باختش را نمی‌توان تخمین زد اما سئو یک سپرده گذاری امن برای وب‌سایت و کسب و کار شما تلقی می‌­شود.

  1. با توجه به افزایش مخاطبان سایت، می‌توانید خالق برندتان شوید و آن را به همه معرفی کنید.
  2. سئو باعث افزایش طرفداران محصولات و خدمات شما می­‌شود. منظور از طرفدار، مشتریانی هستند که دائما از سایت شما خرید می­‌کنند.

اجازه بدهید کمی بیشتر توضیح بدهم، من کسانی را می­‌شناسم که حتی شامپوی بدنشان را از دیجی کالا سفارش می­‌دهند، طرفدارانی که آرام آرام به دیجی کالا اعتماد کرده­‌اند و مشتریانی وفادار شده‌­اند و بخشی از این اعتماد نتیجه­‌ی سئوی بهینه شده در دیجی کالاست.

می­‌خواهم یک سوال خیلی مهم بپرسم؛ شما  تا بحال صفحه پنجم گوگل را دیده‌اید ؟ ما ضرب‌المثلی داریم که می­‌گوید : “اگر جنازه‌­ای داری در صفحه دوم گوگل دفنش کن ! ” چون احتمال کمی دارد کسی صفحه دوم و دوم به بعد گوگل را ببیند.

ترفندهایی کاربردی برای سئو کردن سایت :

فکر می­‌کنم صحبت درباره اهمیت سئو دیگر کافی است و بهتر است با هم چند ترفند خوب برای سئو کردن سایت را یاد بگیریم.

  1. مخاطب شناسی کنید :

اول از هر چیزی مخاطبتان را بشناسید و ارزیابی کنید که مطلبتان را برای چه کسانی انتشار می­‌دهید؟ باید با چه ادبیات و لحنی آن را بیان کنید!

محتوای شما همان چیزی است که کاربر را به سایت شما علاقه‌­مند می­‌کند یا می‌­تواند نتیجه معکوسی داشته باشد.

پس سعی کنید محتوایتان را بر اساس نیاز مخاطبتان تولید کنید.

من پیشنهاد می‌کنم خودتان را جای مخاطب فرض کرده و نیاز سنجی درستی انجام دهید و در این کار به شدت وسواس داشته باشید.

می­توان گفت که 30 درصد از موفقیت شما به محتوای شما بستگی دارد. همین محتواها هستند که در نتایج جستجو روی کلمه کلیدی خود سئو شده و مخاطبان زیادی را به وب‌سایت شما وارد می‌کنند. البته باید در این بین مراقب باشید که از نقش پراهمیت سئو محتوا غافل نشوید.

  1. محتوای مبتنی بر هدف کاربر تولید کنید :

سئو فقط به این معنی نیست که از چه کلماتی استفاده می­‌کنید، بلکه به نوع محتوا و جامعیت آن نیز مربوط می‌شود. اجازه بدهید یک هدف تعریف کنیم؛ با محتوای خوب و جامع بازدید کننده را خوشحال  و راضی کنید، گوگل نیز خوشحال خواهد شد.

اگر محتوایی در سایت شما وجود ندارد؛ با توجه به کلمات کلیدی و مرتبط به آن محتوا، به صفحه­‌ی نامرتبطی لینک ندهید و سعی کنید آدرس صفحاتی که به آن­ها لینک می­‌دهید سالم و موجود باشند و ممنجر به ارور 404 برای کاربر نشوند.

  1. محتوای منحصر به فرد و تازه تولید کنید:

در مورد استفاده از محتوای تکراری در وب سایت خود بسیار مراقب باشید، البته ما پیشنهاد می­‌کنیم که از مطالب تکراری استفاده نکنید. سعی کنید با ترفندهای بصری و تولید عکس­‌های جذاب در کنار مطالب غیر تکراری مخاطب را در وب‌سایتتان نگه دارید؛ یکی از این ترفندها موشن گرافی است که در مقاله­‌های دیگر درموردش صحبت خواهیم کرد.

  1. محتوایتان را منظم آپدیت کنید:

خزشگرهای گوگل را ناظمانی سخت­گیر ببینید که می‌­توانید به راحتی رضایت آنها را بدست آوردید فقط کافی است :

  • مطالبتان را در یک زمان مشخص آپلود کنید؛ مثلا هر روز بعدازظهر ساعت 17 یا هر دوشنبه 9 صبح یا هر دو روز یک بار ساعت 13! فقط در زمان و ساعت مشخصی آپلود کنید و برای آن برنامه مشخصی داشته باشید.
  • ناظم ما دوست دارد که مطالب قدیمی­تان را آپدیت کنید، گاهی سری به مطالبی که قبلا منتشر کرده‌­اید بزنید و درصورت امکان آن را آپدیت کنید.
  1. کیفیت و کمیت لینک‌ها را جدی بگیرید:

از قدرت لینک داخلی غافل نشوید، یکی از راه­‌های خوشحال کردن گوگل آن است که نشان دهید کاربر از سایت شما راضی است و از آن خوشش آمده و در سایت شما اصطلاحا دارد می‌­چرخد. شما با لینک دادن به بخش‌­های مختلف سایتتان با یک تیر دو نشان زده‌اید؛ اول آنکه بخش‌­های مختلف سایت را به نمایش گذاشته‌­اید و بازدید گرفته­‌اید و دوم باعث شده‌­اید کاربر زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند و به سایت شما علاقه­‌مند شود.

هرچه صفحات با کیفیت بیشتری به وب‌سایت شما پیوند داده شوند که به آن لینک خارجی  می­‌گوییم، از نظر گوگل اعتبار بیشتری خواهید داشت؛ اما مراقب باشید از طرف دیگر دیوار نیافتید!

بگذارید مثالی بزنم، به دوستی پیشنهاد کردم مطالب مفیدی در وب‌سایتش قرار دهد و خودش به مطالب خودش لینک بدهد. از طرفی دیگر سعی کند از وب‌سایت‌­هایی که در زمینه  فعالیت خودش موفق هستند هم غافل نشود. دو روز بعد از من خواست سری به سایتش بزنم! راستش را بخواهید من یک فاجعه  دیدم! 200 لینک در عرض دو روز! هیروشیما هم نمی­‌تواند مفهوم  بلایی که بر سر وب‌سایتش آورده بود را خوب برساند!

باید بک لینک‌­های مفید تولید کنید اما نه یک شبه و نه بصورت سرسام آور! دوستان سئو همان غوره­‌هایی است که برای حلوا شدنش باید صبر داشته باشید و هیچ میانبر دیگری ندارد؛ این را برای شما تضمین می­کنم و حاضرم برایش تعهد محضری بدهم .

امیدواریم نکات بالا توجه­‌تان را جلب کرده باشد، در این بخش می­‌خواهیم به سوالات رایج درمورد سئو نگاهی بیندازیم :

سوالات متداول درمورد سئو کردن وب‌سایت

  1. آیا می‌توانم سئو را به تنهایی انجام دهم؟

سئو آسان نیست اما خواستن هم توانستن است و از آنجایی که سئو معادله­‌های سخت ریاضی ندارد، پس بله می‌توان از پسش برآمد.

چیزهایی وجود دارد که می­‌توانید بلافاصله پیاده سازی کنید و درمقابل مفاهیمی وجود دارد که زمان و تلاش بسیار بیشتری را می‌طلبد. بنابراین اگر از من بپرسید با تلاش و مطالعه شما می­توانید سئو را به تنهایی انجام دهید.

اما این سوال مطرح می­‌شود که آیا می‌خواهید برای یادگیری تمام جنبه‌های سئو وقت بگذارید یا از یک متخصص کمک می­‌گیرید و وقت خود را روی تخصص خودتان سرمایه‌گذاری می­‌کنید.

  1. چگونه می‌توانم سئو را یاد بگیرم؟

برای یادگیری سئو باید چند کار انجام دهید:

  • منابع معتبر را بخوانید و زیاد بخوانید، سعی کنید در روز 1 ساعت را به خواندن درباره سئو اختصاص دهید.
  • تجربه عملی کسب کنید و از آزمایش کردن نترسید.
  • صبر زیادی داشته باشید، باز هم می‌گویم سئو یک ماراتن است و آن را با دوی سرعت اشتباه نگیرید.

یکی از منابع خوبی که برای سئو می‌شناسم backlinko  است سعی کنید گاهی به آن سر بزنید.

  1. یادگیری SEO چقدر طول می‌کشد؟

برای پاسخ به این سوال، ما از پاسخ متداول کارشناسان سئو استفاده می‌­کنیم؛ بستگی دارد.

در حالی که درک اصول اولیه بیش از دو هفته طول نمی‌­کشد، تسلط واقعی بر این رشته تا حد زیادی به تمرین بستگی دارد که ماه­‌ها و حتی سال­‌ها زمان نیاز دارد.

فراموش نکنیم که الگوریتم‌­های گوگل برای امتیازدهی به وب‌سایت‌­ها همیشه در حال پیشرفت است و نقطه پایانی ندارد. برای سئو باید یادگیری متداومی داشته باشید و با اطلاعات روز دنیا و  یافته­‌ها پیش برویم.

  1. آیا به ابزارهای سئو نیاز دارم؟

اگر در مورد SEO جدی هستید، نباید از داده­‌های مفید و بینش ارائه شده توسط ابزارهای مختلف SEO غافل شوید. آنها مزیت رقابتی بزرگی به شما می‌دهند و در زمان شما صرفه جویی می‌کنند.

در اینجا چند ابزار ضروری سئو وجود دارد که هر صاحب وب‌سایتی باید از آن استفاده کند:

کنسول جستجوی گوگل(تگ h4)

یک ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک (به عنوان مثال Google Analytics)

ابزار تحقیق کلمه کلیدی (مانند KWFinder

یک ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک (به عنوان مثال LinkMiner)

یک ردیاب رتبه (به عنوان مثال SERPWatcher)

می‌توانید از مطالبی که امروز یاد گرفته‌اید برای سئو شروع کنید، پیشنهاد می‌کنم به مقاله انواع سئو نیز سری بزنید و در آخر ابزار کنسول جست و جوی گوگل را جدی بگیرید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *