زمان مطالعه 12 دقیقه
قبل از اینکه بخواهیم سر اصل مطلب برویم، در سایت تخصصی یوریکا قصد داریم مفاهیم به ظاهر پیجیده را روان و کاربردی بدون هیچ اصطلاح دهن پرکنی که باور کنید به هیچ دردی نمی خورد بیان کنیم. اولین قانون ما پیروی از نصیحتهای رئیس بزرگ (همان گوگل خودمان) است و برای این کار در تهیه همه مطالب یوریکا از خود سایت گوگل و تجربه خودمان استفاده کردهایم.
در این مقاله میخواهیم به صورت کاملا کاربردی درمورد سئو سایت صحبت کنیم و 5 پیشنهاد طلایی برای سئو کردن وبسایتتان به شما بدهیم.
مطالب این مقاله بیشتر مناسب اشخاصی است که تازه با سئو آشنا شدهاند یا میخواهند آشنا شوند؛ اگر شما با سئو آشنایی دارید سایر مقالههای ما را ببینید.
در این مقاله خواهیم خواند :
- سئو چیست؟
- اهمیت سئو
- ترفندهای سئو کردن وبسایت
- سوالات متداول
سئو (SEO) چیست؟
قبل از هر چیزی اجازه بدهید سئو را تعریف کنیم : سئو تمام اقداماتی است که شما انجام میدهید تا گوگل وبسایت شما را یک منبع با کیفیت در نظر بگیرد و آن را برای جست و جوها با کلمات کلیدی مورد نظر شما رتبه بندی کند.
SEO(این بلد باشه) مخفف واژههای (Search Engine Optimization) و به معنای “بهینه سازی برای موتورهای جست و جو” است. در سئو، سئوکار با توجه به علم و تجربه خود، فاکتورهای لازم برای بهینه شدن سایت را پیاده سازی کرده و سعی میکند هر صفحه از آن را “روی کلمات” مربوطه، در نتایج جستجو به رتبه بهتری برساند.
به عبارت دیگر وقتی کلمههای را در گوگل سرچ میکنیم؛ سئو همان عاملی است که بعضی از وبسایتها را در صفحه اول و مابقی را در صفحات بعدی نمایش میدهد و اگر به آن اهمیت داده شود وبسایت شما را به صفحه اول خواهد آورد.
مثلا ما دائما سعی میکنیم برای بهبود سئو سایت یوریکا تلاش کرده و روی کلماتی مثل:
- سئو چیست؟
- اصول سئو چیست؟
- مشاوره سئو،
- آموزش سئو،
- اصول سئو،
- و …
کار کرده و از مخاطبان بازدید بگیریم. خب تا اینجا متوجه شدیم که سئو چیست، اما اینکه بدانیم چطور میتوانیم سایت را سئو کنیم، خودش به تنهایی یک داستان دیگر است.
سئو به طور خلاصه
نیازی نیست که شما همه عوامل و الگوریتمهای دقیقی که گوگل برای رتبهبندی وبسایت استفاده میکند را بدانید. اما برای موفقیت بیشتر باید سه اجزای کلیدی سئو را بشناسید.
یک گلدان گل را در نظر بگیرید :
اولین قدم داشتن ظرف مناسبی است که بتوانید گل را در آن بکارید که باید استانداردهایی داشته باشد؛ گلدان شما همان وبسایت شماست که بدون آن سئو معنایی ندارد.
هرچقدر که گلدان شما ظریف و زیبا باشد قسمتی از کار شما انجام شده و بخش مهم دیگر، گلی است که میخواهید در آن بکارید؛ محتوایی که شما در سایتتان نمایش میدهید قادر خواهد بود مخاطب را به سایتتان علاقهمند کند و در سایت نگه دارد، یا بالعکس! به محض باز کردن سایت؛ باعث میشود آن را ببندد.
و در نهایت نحوه نگهداری شما از گلدان، آب مناسب، نور کافی، کود و … همان بکلینکهای با کیفیت و سایر کارهایی است که اعتبار وبسایت شما را افزایش میدهد.
چرا باید به سئو اهمیت بدهیم؟
همان طور که در بخش تعریف سئو گفتیم عاملی که باعث میشود وبسایت شما در یک جست و جو در صفحات ابتدایی یا انتهایی گوگل قرار بگیرد از وظایف سئو است.
با 5 دلیل نشان میدهیم بهینه کردن سئو میتواند چه معجزهای داشته باشد.
- سئو سایت باعث میشود روزانه در مقابل بازدید دهها و صدها مخاطب علاقهمند قرار بگیرید و مشتریانتان را هدفمند به سایتتان هدایت کنید.
- موفقیت در سئو باعث میشود رقبایتان را پشت سر بگذارید و به شدت از آنها فاصله بگیرید.
- هزینهای که برای سئو کردن سایت پرداخت میکنید، اغلب در برابر هزینه تبلیغات محیطی و اینترنتی به صرفهتر است.
خود من وقتی در سایتی تبلیغ میبینم نه تنها روی آن کلیک نمیکنم بلکه با بیحوصلگی آن را میبندم. هزینه تبلیغات مثل یک شرط بندی است که برد و باختش را نمیتوان تخمین زد اما سئو یک سپرده گذاری امن برای وبسایت و کسب و کار شما تلقی میشود.
- با توجه به افزایش مخاطبان سایت، میتوانید خالق برندتان شوید و آن را به همه معرفی کنید.
- سئو باعث افزایش طرفداران محصولات و خدمات شما میشود. منظور از طرفدار، مشتریانی هستند که دائما از سایت شما خرید میکنند.
اجازه بدهید کمی بیشتر توضیح بدهم، من کسانی را میشناسم که حتی شامپوی بدنشان را از دیجی کالا سفارش میدهند، طرفدارانی که آرام آرام به دیجی کالا اعتماد کردهاند و مشتریانی وفادار شدهاند و بخشی از این اعتماد نتیجهی سئوی بهینه شده در دیجی کالاست.
میخواهم یک سوال خیلی مهم بپرسم؛ شما تا بحال صفحه پنجم گوگل را دیدهاید ؟ ما ضربالمثلی داریم که میگوید : “اگر جنازهای داری در صفحه دوم گوگل دفنش کن ! ” چون احتمال کمی دارد کسی صفحه دوم و دوم به بعد گوگل را ببیند.
ترفندهایی کاربردی برای سئو کردن سایت :
فکر میکنم صحبت درباره اهمیت سئو دیگر کافی است و بهتر است با هم چند ترفند خوب برای سئو کردن سایت را یاد بگیریم.
مخاطب شناسی کنید :
اول از هر چیزی مخاطبتان را بشناسید و ارزیابی کنید که مطلبتان را برای چه کسانی انتشار میدهید؟ باید با چه ادبیات و لحنی آن را بیان کنید!
محتوای شما همان چیزی است که کاربر را به سایت شما علاقهمند میکند یا میتواند نتیجه معکوسی داشته باشد.
پس سعی کنید محتوایتان را بر اساس نیاز مخاطبتان تولید کنید.
من پیشنهاد میکنم خودتان را جای مخاطب فرض کرده و نیاز سنجی درستی انجام دهید و در این کار به شدت وسواس داشته باشید.
میتوان گفت که 30 درصد از موفقیت شما به محتوای شما بستگی دارد. همین محتواها هستند که در نتایج جستجو روی کلمه کلیدی خود سئو شده و مخاطبان زیادی را به وبسایت شما وارد میکنند. البته باید در این بین مراقب باشید که از نقش پراهمیت سئو محتوا غافل نشوید.
محتوای مبتنی بر هدف کاربر تولید کنید :
سئو فقط به این معنی نیست که از چه کلماتی استفاده میکنید، بلکه به نوع محتوا و جامعیت آن نیز مربوط میشود. اجازه بدهید یک هدف تعریف کنیم؛ با محتوای خوب و جامع بازدید کننده را خوشحال و راضی کنید، گوگل نیز خوشحال خواهد شد.
اگر محتوایی در سایت شما وجود ندارد؛ با توجه به کلمات کلیدی و مرتبط به آن محتوا، به صفحهی نامرتبطی لینک ندهید و سعی کنید آدرس صفحاتی که به آنها لینک میدهید سالم و موجود باشند و ممنجر به ارور 404 برای کاربر نشوند.
محتوای منحصر به فرد و تازه تولید کنید:
در مورد استفاده از محتوای تکراری در وب سایت خود بسیار مراقب باشید، البته ما پیشنهاد میکنیم که از مطالب تکراری استفاده نکنید. سعی کنید با ترفندهای بصری و تولید عکسهای جذاب در کنار مطالب غیر تکراری مخاطب را در وبسایتتان نگه دارید؛ یکی از این ترفندها موشن گرافی است که در مقالههای دیگر درموردش صحبت خواهیم کرد.
محتوایتان را منظم آپدیت کنید:
خزشگرهای گوگل را ناظمانی سختگیر ببینید که میتوانید به راحتی رضایت آنها را بدست آوردید فقط کافی است :
- مطالبتان را در یک زمان مشخص آپلود کنید؛ مثلا هر روز بعدازظهر ساعت 17 یا هر دوشنبه 9 صبح یا هر دو روز یک بار ساعت 13! فقط در زمان و ساعت مشخصی آپلود کنید و برای آن برنامه مشخصی داشته باشید.
- ناظم ما دوست دارد که مطالب قدیمیتان را آپدیت کنید، گاهی سری به مطالبی که قبلا منتشر کردهاید بزنید و درصورت امکان آن را آپدیت کنید.
کیفیت و کمیت لینکها را جدی بگیرید:
از قدرت لینک داخلی غافل نشوید، یکی از راههای خوشحال کردن گوگل آن است که نشان دهید کاربر از سایت شما راضی است و از آن خوشش آمده و در سایت شما اصطلاحا دارد میچرخد. شما با لینک دادن به بخشهای مختلف سایتتان با یک تیر دو نشان زدهاید؛ اول آنکه بخشهای مختلف سایت را به نمایش گذاشتهاید و بازدید گرفتهاید و دوم باعث شدهاید کاربر زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند و به سایت شما علاقهمند شود.
هرچه صفحات با کیفیت بیشتری به وبسایت شما پیوند داده شوند که به آن لینک خارجی میگوییم، از نظر گوگل اعتبار بیشتری خواهید داشت؛ اما مراقب باشید از طرف دیگر دیوار نیافتید!
بگذارید مثالی بزنم، به دوستی پیشنهاد کردم مطالب مفیدی در وبسایتش قرار دهد و خودش به مطالب خودش لینک بدهد. از طرفی دیگر سعی کند از وبسایتهایی که در زمینه فعالیت خودش موفق هستند هم غافل نشود. دو روز بعد از من خواست سری به سایتش بزنم! راستش را بخواهید من یک فاجعه دیدم! 200 لینک در عرض دو روز! هیروشیما هم نمیتواند مفهوم بلایی که بر سر وبسایتش آورده بود را خوب برساند!
باید بک لینکهای مفید تولید کنید اما نه یک شبه و نه بصورت سرسام آور! دوستان سئو همان غورههایی است که برای حلوا شدنش باید صبر داشته باشید و هیچ میانبر دیگری ندارد؛ این را برای شما تضمین میکنم و حاضرم برایش تعهد محضری بدهم .
امیدواریم نکات بالا توجهتان را جلب کرده باشد، در این بخش میخواهیم به سوالات رایج درمورد سئو نگاهی بیندازیم :
سوالات متداول درمورد سئو کردن وبسایت
آیا میتوانم سئو را به تنهایی انجام دهم؟
سئو آسان نیست اما خواستن هم توانستن است و از آنجایی که سئو معادلههای سخت ریاضی ندارد، پس بله میتوان از پسش برآمد.
چیزهایی وجود دارد که میتوانید بلافاصله پیاده سازی کنید و درمقابل مفاهیمی وجود دارد که زمان و تلاش بسیار بیشتری را میطلبد. بنابراین اگر از من بپرسید با تلاش و مطالعه شما میتوانید سئو را به تنهایی انجام دهید.
اما این سوال مطرح میشود که آیا میخواهید برای یادگیری تمام جنبههای سئو وقت بگذارید یا از یک متخصص کمک میگیرید و وقت خود را روی تخصص خودتان سرمایهگذاری میکنید.
چگونه میتوانم سئو را یاد بگیرم؟
برای یادگیری سئو باید چند کار انجام دهید:
- منابع معتبر را بخوانید و زیاد بخوانید، سعی کنید در روز 1 ساعت را به خواندن درباره سئو اختصاص دهید.
- تجربه عملی کسب کنید و از آزمایش کردن نترسید.
- صبر زیادی داشته باشید، باز هم میگویم سئو یک ماراتن است و آن را با دوی سرعت اشتباه نگیرید.
یکی از منابع خوبی که برای سئو میشناسم backlinko است سعی کنید گاهی به آن سر بزنید.
یادگیری SEO چقدر طول میکشد؟
برای پاسخ به این سوال، ما از پاسخ متداول کارشناسان سئو استفاده میکنیم؛ بستگی دارد.
در حالی که درک اصول اولیه بیش از دو هفته طول نمیکشد، تسلط واقعی بر این رشته تا حد زیادی به تمرین بستگی دارد که ماهها و حتی سالها زمان نیاز دارد.
فراموش نکنیم که الگوریتمهای گوگل برای امتیازدهی به وبسایتها همیشه در حال پیشرفت است و نقطه پایانی ندارد. برای سئو باید یادگیری متداومی داشته باشید و با اطلاعات روز دنیا و یافتهها پیش برویم.
آیا به ابزارهای سئو نیاز دارم؟
اگر در مورد SEO جدی هستید، نباید از دادههای مفید و بینش ارائه شده توسط ابزارهای مختلف SEO غافل شوید. آنها مزیت رقابتی بزرگی به شما میدهند و در زمان شما صرفه جویی میکنند.
در اینجا چند ابزار ضروری سئو وجود دارد که هر صاحب وبسایتی باید از آن استفاده کند:
کنسول جستجوی گوگل(تگ h4)
یک ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک (به عنوان مثال Google Analytics)
ابزار تحقیق کلمه کلیدی (مانند KWFinder)
یک ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک (به عنوان مثال LinkMiner)
یک ردیاب رتبه (به عنوان مثال SERPWatcher)
میتوانید از مطالبی که امروز یاد گرفتهاید برای سئو شروع کنید، پیشنهاد میکنم به مقاله انواع سئو نیز سری بزنید و در آخر ابزار کنسول جست و جوی گوگل را جدی بگیرید.