سئوکار خودت باش

لینک سازی و بک لینک چیست؟

What is internal linking and external linking

مدت زمان مطالعه 12 دقیقه

لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی (بک لینک) چیست؟

یکی از اسم‌­هایی که زیاد به چشم‌مان می‌­آید بک ­لینک دادن و بحث لینک­‌های داخلی و خارجی است، امروز می­‌خواهیم بصورت خلاصه بگوییم داستان لینک داخلی و خارجی چیست و چه فایده‌ای دارند، با ما همراه باشید.

قبل از اینکه بخواهیم سر اصل مطلب برویم، در سایت تخصصی یوریکا قصد داریم مفاهیم به ظاهر پیجیده را روان و کاربردی بدون هیچ اصطلاح دهن پرکنی که باور کنید به هیچ دردی نمی‌خورد بیان کنیم. اولین قانون ما پیروی از نصیحت‌های رئیس بزرگ (همان گوگل خودمان) است و برای این کار در تهیه همه مطالب یوریکا از خود سایت گوگل و تجربه خودمان استفاده کرده‌ایم.

لینک سازی داخلی و خارجی

یکی از چیزهایی که گوگل دوست دارد لینک دادن و لینک گرفتن است، ما هم که خواسته­‌های گوگل برایمان محترم است و مهم؛ سایت شما با ساخت لینک­‌ها در نظر ربات­‌های خزشگر گوگل مهم جلوه داده می‌شود. ما دو نوع لینک دهی داریم :

  • لینک سازی داخلی

  • لینک سازی خارجی

یکی از موارد سئو داخلی (on page seo) لینک سازی داخلی و یکی از موارد سئو خارجی (off page seo) لینک سازی خارجی است، اگر می‌­خواهید بیشتر درمورد سئوی داخلی و خارجی و ترفندهای آن بخوانید به مقاله انواع سئو مراجعه کنید.

بک لینک بگیر

بک لینک از مهم‌ترین اصول سئوی خارجی است.

بک­ لینک چیست؟

بک­ لینک که برخی از منابع به آن لینک ورودی (inbound link) نیز می‌گویند، به لینکی گفته می‌شود که در سایت دیگری قرار دارد. بک لینک‌ها از این جهت در دنیای سئو ارزشمند هستند که اعتبار سایتی که به آن لینک داده شده است را نشان می‌دهند. از سویی دیگر، بک‌ لینک‌ها یکی از معیارهای تعیین کننده رضایت‌مندی کاربران از یک سایت برای موتورهای جست‌ و جو هستند.

بک­ لینک و سئو

بک‌ لینک‌ها بخش جدایی‌ناپذیر سئو خارجی هستند. به فرآیند جذب لینک‌ها از سایت‌های دیگر لینک‌ سازی می‌گوییم.

بک لینک­‌ها، لینک­‌هایی هستند که به سایت شما لینک می‌دهند و اعتبار این بک ­لینک‌­ها به اعتبار سایتی که در حال  لینک دهی است بستگی دارد. متاسفانه بک­لینک از سایت‌هایی که رتبه کمی دارند در بیشتر موارد از سوی گوگل به عنوان اسپم شناخته می‌شود.

وقتی در سایت‌تان لینکی به سایت دیگری می‌دهید، باید به نکاتی هم‌چون انتخاب انکر تکست مناسب، رتبه سایت و مرتبط بودن لینک با مطلب‌تان دقت کنید تا بتوانید از اعتبار بک لینک به شکل خوبی استفاده کنید. برای مثل اگر سایت شما درباره آشپزی است و سایتی که لوازم خودرو می‌فروشد به شما لینک بدهد نه تنها برای این لینک گوگل به شما امتیازی نخواهد داد بلکه ممکن است بخاطر آن پنالتی هم بخورید!

پس مراقب باشید که چه سایت­‌هایی به شما لینک می­‌دهند، اگر آن سایت را فاقد اعتبار دیدید مثلا در حال انتشار مطلب غیر اخلاقی یا اخبار دروغ بود یا اینکه ربطی به حوزه فعالیت شما نداشت به ادمین آن پیام بدهید و بخواهید لینک را بردارد، اگر پاسخ مناسب دریافت نکردید آدرس هاست آن را پیدا کنید و از طریق هاست بخواهید لینکتان را بردارند.

برای پیدا کردن هاست هم کافی است در این سایت نام سایت را سرچ کنید :

Whois.irdomain.com

ببینید در بالا ما به سایت whois اشاره کرده‌ایم ولی فعلا لینک نداده‌ایم. اما اگر الان روی کلمه هو ایز کلیک کنید به آدرس بالا خواهید رفت و از آنجایی که این سایت، سایت ما نیست پس لینک ما، یک لینک خارجی و یک بک لینک برای سایت هو ایز محسوب می­‌شود.

برای دریافت بک­ لینک باید چه کنیم؟

مهم‌­تر از دریافت بک لینک این است که بک لینک­‌های ما کیفیت بالایی داشته باشند. سعی کنید از بک لینک­‌های پولی استفاده نکنید چون به شدت خط قرمز گوگل را رد کرده و پنالتی بدی خواهید خورد! از آنجایی که خزشگرهای گوگل به طور مداوم در حال تحلیل همه مطالب سایت‌­ها هستند، اگر سایتی برای مدت محدودی (مثلا دو یا سه ماه) به شما لینک بدهد و بعد آن را حذف کند گوگل سایت شما و سایت مرجع را با امتیاز منفی مجازات خواهد کرد. اما اگر واقعا چنین فکری دارید دو نکته را در نظر بگیرید:

اول آنکه سایت لینک دهنده در حیطه فعالیت شما کار کرده و از نظر گوگل سایتی موثق باشد و دوم لینک شما را حداقل دو سال در سایت خودش نگه دارد و قبل از آن حذف نکند.

اما اگر می­‌خواهید از راه ساده و مطمئن بک ­لینک بسازید می­‌توان از راه­‌های زیر اقدام کرد :

1. محتوای با کیفیتی تولید کنید

شما محتوای با کیفیتی تولید کنید من به شما قول می‌دهم که مردم خودشان به شما بک ­لینک بدهند، به همین سادگی! محتوای با­کیفیت ویژگی­‌های بسیاری دارد که می‌توانید درمورد آن در مقاله سئوی داخلی بیشتر بخوانید اما برای بطور مختصر می‌توان گفت، تکراری کار نکنید، از تصاویر،ویدئو و … غافل نشوید! سعی کنید حتما مطالب آموزشی و کاربردی در وب سایتتان قرار دهید.

2.  کامنت‌گذاری کنید

کامنت‌ها ساده‌ترین منبع دریافت بک‌لینک‌ هستند. بهتر است شروع به گذاشتن کامنت‌های مرتبط در فرم‌ها و وبلاگ‌هایی کنید که قابلیت لینک فالو به سایت‌تان می‌دهند. البته به این نکته دقت کنید که لینک‌های نو فالو (No Follow) تاثیر زیادی در سئو ندارند، اما در زمینه برندسازی مفید هستند.

یک لحظهتوجه کنید: اگر من زمان لینک دهی به سایت example.ir هیچ تغییری ایجاد نکنم، بصورت پیش فرض همه لینک­‌های خارجی فالو هستند یعنی من مطالب این سایت را تایید می­‌کنم ولی نو فالو کردن لینک به این معنی است که مطالب آن سایت را تایید نکرده‌­ام .

اگردر داخل تگ لینک قسمت “rel = no follow” بود یعنی بک­ لینکی که به ما داده شده بک­لینک خوبی نیست.

3. ثبت سایت در دایرکتوری‌ها

ثبت سایت در دایرکتورهای آنلاین راهکار دیگری برای کسب بک‌لینک است. با این‌‌حال، امروزه روش فوق به شکل محدودی استفاده می‌شود، زیرا تعداد دایرکتوری‌ها در وب به قدری کم شده که به سختی می‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

4. تحلیل بک لینک‌های رقبا

مشکل بک ­لینک نه تنها برای سایت­‌های تازه تاسیس بلکه عموما برای همه سایت­‌ها وجود دارد، قدم خوبی که در این راستا می­‌توان برداشت تحلیل بک لینک­‌های سایت­‌های رقباست. با فهمیدن این‌ که رقبای شما در چه کلمات کلیدی و در چه مکان‌هایی بک ­لینک دارند، به شما در لینک‌سازی کمک کرده و اجازه می‌دهد منبع الهام‌بخشی در این زمینه پیدا کنید. البته ابزارهایی مانند Open Site Explorer  نیز کمک می‌کنند تا بک­ لینک‌های رقبا را شناسایی کنید و شما نیز در همان مکان‌ها لینک قرار دهید.

لینک داخلی و خارجی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که سئوکاران روی آن تاکید زیادی دارند لینک‌های داخلی است. لینک‌های داخلی کمک می‌کنند تا ربات‌ها و خزنده‌ها متوجه شوند محتوایی که قبلا تولید کرده‌اید ارزشمند است و اگر به هر دلیلی آن‌ها را ایندکس نکرده باشند با لینک داخلی دادن به آن‌ها به ربات‌ها کمک می‌کنید مطالب را از قلم نیندازند. لینک‌های داخلی (Internal Links) هایپرلینک‌هایی هستند که شما در سایت خودتان، به سایت خودتان لینک می‌دهید، مثلا اگر می‌خواهید درمورد سئوی داخلی یا خارجی بیشتر بدانید به مقاله سئوی داخلی و سئوی خارجی چیست؟ ما سر بزنید.

من در اینجا در سایت یوریکا به سایت یوریکا بک لینک داخلی دادم؛ اما از شما می­‌خواهیم لطفا ویکی پدیا نشوید! در سایت ویکی پدیا به صورت سرسام آوری خودش به خودش لینک می­‌دهد، سعی کنید در هر صفحه‌ای نهایتا 3 یا 4 بار به خودتان لینک بدهید.

لینک‌های داخلی در رتبه و اعتبار سایت تاثیر زیادی دارند و علاوه بر این در نوع تحلیل سایت توسط موتورهای جست‌وجو تاثیرگذار هستند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های لینک‌های داخلی به موارد زیر باید اشاره کرد :
  • سعی کنید لینک شکسته (ارور 404 !) نداشته باشید، لینکی که به صفحه اشتباهی داده شود یکی از بدترین خطاهایی است که می­‌توانید مرتکب شوید.
  • ما پیشنهاد می­‌کنیم در بالا یا پایین سایت (هدر و فوتر) لینک ندهید.
  • اگر صفحه‌­ای دارید که لینک‌­های خارجی به آن داده‌­اید سعی کنید لینک داخلی هم در آن صفحه داشته باشید.
  • سعی کنید به مطالب مرتبط به هم لینک بدهید، مثلا ما از سئو به انواع سئو و از انواع سئو به لینک‌­های خارجی و داخلی لینک داده­‌ایم.
  • فراموش نکنید که اولین لینک صفحه ارزش بیشتری نسبت به لینک‌های دیگر دارد.
  • نوع لینک نیز اهمیت زیادی دارد. لینک‌گذاری با استفاده کدهای HTML بهتر از استفاده از کدهای جاوا اسکریپت است.

اجازه دهید در انتها یک جمع بندی داشته باشیم :

لینک‌­های داخلی و بک­لینک­‌ها چه تفاوت­‌هایی دارند ؟

  • بک­لینک ارزش بیشتری به سایت می­‌دهد اما با لینک داخلی کاربر محتوای بیشتری از سایت شما را می‌­بیند.
  • توجه کنید که نباید از لینک‌های داخلی برای فریب کاربران استفاده کنید و آن‌ها را به صفحاتی که محتوای غیر مرتبطی دارند هدایت کنید. در این حالت نرخ پرش سایت افزایش پیدا می‌کند اما کاربر یه صفحه شما می­‌رود و با کلافگی و در یک صدم ثانیه صفحه را می‌بندد! الگوریتم گوگل هم به شما امتیاز منفی می‌دهد؛ چرا که نتوانسته‌اید محتوای مناسب کاربر تولید کرده و به عبارتی کاربر را راضی نگه دارید.
  • شاید این نکته را ندانید که فقدان لینک‌های داخلی، تاثیرات منفی بر نحوه تحلیل سایت توسط خزنده‌ها و ربات‌ها می‌گذارند، بنابراین باید از لینک‌های داخلی در تمامی مطالب استفاده کنید اما همان‌طور که گفتم ویکی پدیا نشوید.
  • کم بودن لینک‌های داخلی مانع ایندکس شدن و گرفتن رتبه از گوگل می‌شود و در بلندمدت تاثیرات منفی بر سایت می‌گذارد.

سایت‌هایی مثل MOZ که در زمینه تحلیل وب‌سایت‌ها کار می‌کنند با ارزیابی سایت به شما نشان می‌دهند چه سایت‌هایی به محتوای شما بک‌لینک داده‌اند و چه صفحاتی از سایت فاقد لینک داخلی هستند.

در نهایت می­‌خواهم یک ابزار خوب برای تجزیه و تحلیل بک ­لینک به شما معرفی کنم، LinkMiner می‌­تواند کار شما را در پیدا کردن سایت­‌هایی که به شما لینک داده­‌اند راحت­تر کند.

اگر از این مقاله راضی بودید حالا نوبت شماست که به گوگل بگویید ما محتوای خوبی تولید می‌کنیم! با کامنت گذاری با یک تیر گٌل بکارید؛ سوالاتتان را از ما بپرسید، بگویید دوست دارید در مورد چه چیزهایی در آینده بنویسیم و از ما حمایت کنید 🙂 .

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *