مدت زمان مطالعه 12 دقیقه
لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی (بک لینک) چیست؟
یکی از اسمهایی که زیاد به چشممان میآید بک لینک دادن و بحث لینکهای داخلی و خارجی است، امروز میخواهیم بصورت خلاصه بگوییم داستان لینک داخلی و خارجی چیست و چه فایدهای دارند، با ما همراه باشید.
قبل از اینکه بخواهیم سر اصل مطلب برویم، در سایت تخصصی یوریکا قصد داریم مفاهیم به ظاهر پیجیده را روان و کاربردی بدون هیچ اصطلاح دهن پرکنی که باور کنید به هیچ دردی نمیخورد بیان کنیم. اولین قانون ما پیروی از نصیحتهای رئیس بزرگ (همان گوگل خودمان) است و برای این کار در تهیه همه مطالب یوریکا از خود سایت گوگل و تجربه خودمان استفاده کردهایم.
لینک سازی داخلی و خارجی
یکی از چیزهایی که گوگل دوست دارد لینک دادن و لینک گرفتن است، ما هم که خواستههای گوگل برایمان محترم است و مهم؛ سایت شما با ساخت لینکها در نظر رباتهای خزشگر گوگل مهم جلوه داده میشود. ما دو نوع لینک دهی داریم :
لینک سازی داخلی
لینک سازی خارجی
یکی از موارد سئو داخلی (on page seo) لینک سازی داخلی و یکی از موارد سئو خارجی (off page seo) لینک سازی خارجی است، اگر میخواهید بیشتر درمورد سئوی داخلی و خارجی و ترفندهای آن بخوانید به مقاله انواع سئو مراجعه کنید.

بک لینک از مهمترین اصول سئوی خارجی است.
بک لینک چیست؟
بک لینک که برخی از منابع به آن لینک ورودی (inbound link) نیز میگویند، به لینکی گفته میشود که در سایت دیگری قرار دارد. بک لینکها از این جهت در دنیای سئو ارزشمند هستند که اعتبار سایتی که به آن لینک داده شده است را نشان میدهند. از سویی دیگر، بک لینکها یکی از معیارهای تعیین کننده رضایتمندی کاربران از یک سایت برای موتورهای جست و جو هستند.
بک لینک و سئو
بک لینکها بخش جداییناپذیر سئو خارجی هستند. به فرآیند جذب لینکها از سایتهای دیگر لینک سازی میگوییم.
بک لینکها، لینکهایی هستند که به سایت شما لینک میدهند و اعتبار این بک لینکها به اعتبار سایتی که در حال لینک دهی است بستگی دارد. متاسفانه بکلینک از سایتهایی که رتبه کمی دارند در بیشتر موارد از سوی گوگل به عنوان اسپم شناخته میشود.
وقتی در سایتتان لینکی به سایت دیگری میدهید، باید به نکاتی همچون انتخاب انکر تکست مناسب، رتبه سایت و مرتبط بودن لینک با مطلبتان دقت کنید تا بتوانید از اعتبار بک لینک به شکل خوبی استفاده کنید. برای مثل اگر سایت شما درباره آشپزی است و سایتی که لوازم خودرو میفروشد به شما لینک بدهد نه تنها برای این لینک گوگل به شما امتیازی نخواهد داد بلکه ممکن است بخاطر آن پنالتی هم بخورید!
پس مراقب باشید که چه سایتهایی به شما لینک میدهند، اگر آن سایت را فاقد اعتبار دیدید مثلا در حال انتشار مطلب غیر اخلاقی یا اخبار دروغ بود یا اینکه ربطی به حوزه فعالیت شما نداشت به ادمین آن پیام بدهید و بخواهید لینک را بردارد، اگر پاسخ مناسب دریافت نکردید آدرس هاست آن را پیدا کنید و از طریق هاست بخواهید لینکتان را بردارند.
برای پیدا کردن هاست هم کافی است در این سایت نام سایت را سرچ کنید :
Whois.irdomain.com
ببینید در بالا ما به سایت whois اشاره کردهایم ولی فعلا لینک ندادهایم. اما اگر الان روی کلمه هو ایز کلیک کنید به آدرس بالا خواهید رفت و از آنجایی که این سایت، سایت ما نیست پس لینک ما، یک لینک خارجی و یک بک لینک برای سایت هو ایز محسوب میشود.
برای دریافت بک لینک باید چه کنیم؟
مهمتر از دریافت بک لینک این است که بک لینکهای ما کیفیت بالایی داشته باشند. سعی کنید از بک لینکهای پولی استفاده نکنید چون به شدت خط قرمز گوگل را رد کرده و پنالتی بدی خواهید خورد! از آنجایی که خزشگرهای گوگل به طور مداوم در حال تحلیل همه مطالب سایتها هستند، اگر سایتی برای مدت محدودی (مثلا دو یا سه ماه) به شما لینک بدهد و بعد آن را حذف کند گوگل سایت شما و سایت مرجع را با امتیاز منفی مجازات خواهد کرد. اما اگر واقعا چنین فکری دارید دو نکته را در نظر بگیرید:
اول آنکه سایت لینک دهنده در حیطه فعالیت شما کار کرده و از نظر گوگل سایتی موثق باشد و دوم لینک شما را حداقل دو سال در سایت خودش نگه دارد و قبل از آن حذف نکند.
اما اگر میخواهید از راه ساده و مطمئن بک لینک بسازید میتوان از راههای زیر اقدام کرد :
1. محتوای با کیفیتی تولید کنید
شما محتوای با کیفیتی تولید کنید من به شما قول میدهم که مردم خودشان به شما بک لینک بدهند، به همین سادگی! محتوای باکیفیت ویژگیهای بسیاری دارد که میتوانید درمورد آن در مقاله سئوی داخلی بیشتر بخوانید اما برای بطور مختصر میتوان گفت، تکراری کار نکنید، از تصاویر،ویدئو و … غافل نشوید! سعی کنید حتما مطالب آموزشی و کاربردی در وب سایتتان قرار دهید.
2. کامنتگذاری کنید
کامنتها سادهترین منبع دریافت بکلینک هستند. بهتر است شروع به گذاشتن کامنتهای مرتبط در فرمها و وبلاگهایی کنید که قابلیت لینک فالو به سایتتان میدهند. البته به این نکته دقت کنید که لینکهای نو فالو (No Follow) تاثیر زیادی در سئو ندارند، اما در زمینه برندسازی مفید هستند.
یک لحظهتوجه کنید: اگر من زمان لینک دهی به سایت example.ir هیچ تغییری ایجاد نکنم، بصورت پیش فرض همه لینکهای خارجی فالو هستند یعنی من مطالب این سایت را تایید میکنم ولی نو فالو کردن لینک به این معنی است که مطالب آن سایت را تایید نکردهام .
اگردر داخل تگ لینک قسمت “rel = no follow” بود یعنی بک لینکی که به ما داده شده بکلینک خوبی نیست.
3. ثبت سایت در دایرکتوریها
ثبت سایت در دایرکتورهای آنلاین راهکار دیگری برای کسب بکلینک است. با اینحال، امروزه روش فوق به شکل محدودی استفاده میشود، زیرا تعداد دایرکتوریها در وب به قدری کم شده که به سختی میتوان آنها را پیدا کرد.
4. تحلیل بک لینکهای رقبا
مشکل بک لینک نه تنها برای سایتهای تازه تاسیس بلکه عموما برای همه سایتها وجود دارد، قدم خوبی که در این راستا میتوان برداشت تحلیل بک لینکهای سایتهای رقباست. با فهمیدن این که رقبای شما در چه کلمات کلیدی و در چه مکانهایی بک لینک دارند، به شما در لینکسازی کمک کرده و اجازه میدهد منبع الهامبخشی در این زمینه پیدا کنید. البته ابزارهایی مانند Open Site Explorer نیز کمک میکنند تا بک لینکهای رقبا را شناسایی کنید و شما نیز در همان مکانها لینک قرار دهید.
لینک داخلی و خارجی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
یکی از مهمترین نکاتی که سئوکاران روی آن تاکید زیادی دارند لینکهای داخلی است. لینکهای داخلی کمک میکنند تا رباتها و خزندهها متوجه شوند محتوایی که قبلا تولید کردهاید ارزشمند است و اگر به هر دلیلی آنها را ایندکس نکرده باشند با لینک داخلی دادن به آنها به رباتها کمک میکنید مطالب را از قلم نیندازند. لینکهای داخلی (Internal Links) هایپرلینکهایی هستند که شما در سایت خودتان، به سایت خودتان لینک میدهید، مثلا اگر میخواهید درمورد سئوی داخلی یا خارجی بیشتر بدانید به مقاله سئوی داخلی و سئوی خارجی چیست؟ ما سر بزنید.
من در اینجا در سایت یوریکا به سایت یوریکا بک لینک داخلی دادم؛ اما از شما میخواهیم لطفا ویکی پدیا نشوید! در سایت ویکی پدیا به صورت سرسام آوری خودش به خودش لینک میدهد، سعی کنید در هر صفحهای نهایتا 3 یا 4 بار به خودتان لینک بدهید.
لینکهای داخلی در رتبه و اعتبار سایت تاثیر زیادی دارند و علاوه بر این در نوع تحلیل سایت توسط موتورهای جستوجو تاثیرگذار هستند.
از مهمترین ویژگیهای لینکهای داخلی به موارد زیر باید اشاره کرد :
- سعی کنید لینک شکسته (ارور 404 !) نداشته باشید، لینکی که به صفحه اشتباهی داده شود یکی از بدترین خطاهایی است که میتوانید مرتکب شوید.
- ما پیشنهاد میکنیم در بالا یا پایین سایت (هدر و فوتر) لینک ندهید.
- اگر صفحهای دارید که لینکهای خارجی به آن دادهاید سعی کنید لینک داخلی هم در آن صفحه داشته باشید.
- سعی کنید به مطالب مرتبط به هم لینک بدهید، مثلا ما از سئو به انواع سئو و از انواع سئو به لینکهای خارجی و داخلی لینک دادهایم.
- فراموش نکنید که اولین لینک صفحه ارزش بیشتری نسبت به لینکهای دیگر دارد.
- نوع لینک نیز اهمیت زیادی دارد. لینکگذاری با استفاده کدهای HTML بهتر از استفاده از کدهای جاوا اسکریپت است.
اجازه دهید در انتها یک جمع بندی داشته باشیم :
لینکهای داخلی و بکلینکها چه تفاوتهایی دارند ؟
- بکلینک ارزش بیشتری به سایت میدهد اما با لینک داخلی کاربر محتوای بیشتری از سایت شما را میبیند.
- توجه کنید که نباید از لینکهای داخلی برای فریب کاربران استفاده کنید و آنها را به صفحاتی که محتوای غیر مرتبطی دارند هدایت کنید. در این حالت نرخ پرش سایت افزایش پیدا میکند اما کاربر یه صفحه شما میرود و با کلافگی و در یک صدم ثانیه صفحه را میبندد! الگوریتم گوگل هم به شما امتیاز منفی میدهد؛ چرا که نتوانستهاید محتوای مناسب کاربر تولید کرده و به عبارتی کاربر را راضی نگه دارید.
- شاید این نکته را ندانید که فقدان لینکهای داخلی، تاثیرات منفی بر نحوه تحلیل سایت توسط خزندهها و رباتها میگذارند، بنابراین باید از لینکهای داخلی در تمامی مطالب استفاده کنید اما همانطور که گفتم ویکی پدیا نشوید.
- کم بودن لینکهای داخلی مانع ایندکس شدن و گرفتن رتبه از گوگل میشود و در بلندمدت تاثیرات منفی بر سایت میگذارد.
سایتهایی مثل MOZ که در زمینه تحلیل وبسایتها کار میکنند با ارزیابی سایت به شما نشان میدهند چه سایتهایی به محتوای شما بکلینک دادهاند و چه صفحاتی از سایت فاقد لینک داخلی هستند.
در نهایت میخواهم یک ابزار خوب برای تجزیه و تحلیل بک لینک به شما معرفی کنم، LinkMiner میتواند کار شما را در پیدا کردن سایتهایی که به شما لینک دادهاند راحتتر کند.
اگر از این مقاله راضی بودید حالا نوبت شماست که به گوگل بگویید ما محتوای خوبی تولید میکنیم! با کامنت گذاری با یک تیر گٌل بکارید؛ سوالاتتان را از ما بپرسید، بگویید دوست دارید در مورد چه چیزهایی در آینده بنویسیم و از ما حمایت کنید 🙂 .