سئوکار خودت باش

سئوی داخلی و سئوی خارجی چیست؟

سئوی داخلی و سئوی خارجی

زمان مطالعه 15 دقیقه

سئوی داخلی و سئوی خارجی چیست ؟

در بخش تعریف و کاربرد سئو سعی کردیم تعریف ساده‌ای از سئو داده و 5 کلید طلایی را برای سئو کردن سایتتان آموزش دهیم، در این مقاله قصد داریم به آموزش برخی از اصطلاحات کاربردی مانند لینک داخلی و لینک خارجی و بک‌لینک و … در سئو بپردازیم.
قبل از اینکه بخواهیم سر اصل مطلب برویم، در سایت تخصصی یوریکا قصد داریم مفاهیم به ظاهر پیچیده را روان و کاربردی بدون هیچ اصطلاح دهن پرکنی که باور کنید به هیچ دردی نمی‌خورد بیان کنیم. اولین قانون ما پیروی از نصیحت‌های رئیس بزرگ (همان گوگل خودمان) است و برای این کار در تهیه همه مطالب یوریکا از خود سایت گوگل و تجربه خودمان استفاده کرده‌ایم.

خب بیایید از انواع سئو شروع کنیم، هر وب‌سایتی باید درسه بخش سئو شود :

• سئوی داخلی
• سئوی خارجی
• سئوی تکنیکال

سئوی داخلی و خارجی همان طور که از نامشان مشخص است بی‌خطر بنظر می‌رسند اما بیایید کمی بیشتر درمودشان صحبت کنیم و بحث درباره سئوی تکنیکال را برای طولانی نشدن مطلب در مقاله دیگری ادامه دهیم.
عناوین مطالبی که در ادامه خواهید خواند:

سئوی داخلی چیست ؟
فاکتورهای سئوی داخلی
سئوی خارجی چیست ؟
فاکتورهای سئوی خارجی

What is internal SEO and external SEO

سئوی داخلی یا on page SEO چیست ؟

اجازه دهید با این سوال شروع کنیم که چرا به این سئو، سئوی داخلی گفته می‌شود؛ چون یک سری کار را برای سئو کردن باید در داخل سایت خودمان انجام بدهیم، حالا نتیجه اون کارها قرار است باعث افزایش رتبه سایت و ترافیک سایت از گوگل بشود.
خب ما داخل سایتمان چه چیزهایی داریم که بخواهیم در آن‌ها تغییراتی اعمال کنیم ؟ دقیقا، محتوا و کدهایمان که در ادامه برخی از مهم‌ترین کارها را توضیح خواهیم داد.
بد نیست بدانیم قسمت اعظم بهینه‌سازی سایت، به سئو داخلی مربوط می‌شود. به عبارت دیگر اگر قرار هست خودتان سئو کار سایتتان باشید با فرض استاندارد بودن طراحی سایتی که برای شما انجام داده‌اند باید به بهینه‌سازی کردن محتوای خود بپردازید.
اگر موافق باشید درمورد محتوا کمی صحبت کنیم، قبل از ظهور الگوریتم‌های هوش مصنوعی، اینکه شما درباره موضوع مورد نظرتان چطور و با چه کلمات و حروف اضافه ای جست و جو می‌کردید اهمیت بسیاری داشت اما امروزه گوگل جست و جوی کاربر را درک می‌کند و بجای اینکه تک تک کلمات او را جست و جو کند، برای نشان دادن نتایج تمام کلمات را با یکدیگر درنظر می‌گیرد.
این می‌تواند خبر خوب یا بدی باشد، خبر خوبی است چون شما راحت‌تر در گوگل می‌توانید سرچ کنید و نتیجه را ببینید و خبر نسبتا ناخوشایند است برای کسانی که با استفاده از یک سری ترفند می‌توانستند از گوگل امیتاز بگیرند اما الان فقط با سئو کردن می‌توان در صفحات اول گوگل دیده شد.
اگر قرار باشد در سئوی داخلی اولویتی قائل شد؛ اول از همه اجازه بدهید کمی درمورد کلمه کلیدی صحبت کنیم، یکی از موارد پر اهمیت برای محتوا انتخاب کلمه کلیدی است.

تحقیقات کلمه کلیدی

یکی از ابتدایی‌ترین قدم‌ها برای سئو داخلی سایت و حتی شروع کل جریان سئو، مبحث مهم تحقیقات کلمات کلیدی است. در فرآیند کلمه یا کلمات کلیدی موارد زیر تعیین می‌شود:
• کدام کلمات کلیدی مربوط به حیطه فعالیت شماست ؟
• کدام کلمات باید کنار هم و روی یک صفحه سئو شوند ؟
• کدام کلمه ها مرتبط اصلا برای ما بازدهی ندارند و …

منتظر مقاله تحقیقات کلمات کلیدی که در آن بصورت جامع درمورد تمام موارد بالا صحبت خواهیم کرد باشید.

فاکتورهای سئوی داخلی

فاکتورهای زیر از مهم‌ترین عوامل سئوی داخلی می‌باشند که باید به آن‌ها اهمیت بدهید و سعی کنید تمام موارد گفته شده را رعایت کنید.

تگ عنوان (page title)

نه تنها عنوان محتوایتان را با وسواس انتخاب کنید! بلکه دقت کنید که درباره محصول خود چگونه می‌نویسید. حتی آدرس‌هایی که برای صفحات خود درنظر گرفته‌اید هم از دید ربات‌های گوگل دور نمی‌ماند و برای آن‌ها مهم است.
شما در هر صفحه از وب سایتتان باید تگ عنوان (تگ h1) داشته باشید و در عنوان خود باید از کلمه کلیدی مرتبط با محتوای خودتان استفاده کنید، این کار باعث می‌شود زمانی که کاربر آن کلمه کلیدی را سرچ کند صفحه شما در نتایج جست و جوی گوگل ظاهر شود. تگ عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو داخلی است که می‌تواند به افزایش ترافیک سایت شما کمک زیادی کند.
عنوان شما باید بین 60 تا 70 کاراکتر باشد، برای شمردن کاراکترهای عنوان کافی است از سایت wordcounter استفاده کنید.

بهینه‌سازی محتوا

با چند دستورالعمل ساده می توانید محتوایتان را بهینه سازی کنید :
• از مطالب تکراری استفاده نکنید.
• سعی کنید خودتان با خواندن چند سایت یا دیدن یک فیلم آموزشی یا حتی ترجمه کردن وب سایت‌های خارجی و لینک دادن به آن‌ها مطلب و محتوای تازه تولید کنید.
• از آپدیت کردن مطالب قبلی غافل نشوید.
تمام این کارها معرف محتوای شما به موتورهای جستجو هستند.

تگ‌های بدنه

مهم نیست چقدر برای مطلبتان زحمت کشیده باشید تا وقتی ظاهری ساده و یکنواخت داشته باشد، برایتان نتیجه‌ای نداشته و بر عکس اگر کاربرانی مدام به سایت شما سر بزنند ولی سریع از سایت شما خارج شوند از گوگل امتیاز منفی خواهید گرفت.
ضرب‌المثل قدیمی ” عقل آدم به چشمش است ” را خوب بخاطر بسپارید و سعی کنید به ظاهر نوشته‌ها و مطالب خود اهمیت بدهید، برای این کار از تگ‌های مناسب بدنه استفاده کنید، بدین صورت مخاطب در سایت شما حوصله‌اش سر نمی‌رود.
بد نیست اشاره کنیم گوگل هم استفاده از این تگ‌ها را می‌پسندد و زمانی که شما از آن‌ها استفاده می‌کنید روی سئوی داخلی شما تاثیر بسیار خواهد داشت.
تگ‌های بدنه می‌توانند از H1 تا H6 استفاده شوند. تگ H1 را فقط یکبار به عنوان تگ عنوان در هر متنی می‌توان استفاده کرد. عناوین مهمی که در محتوا وجود دارند را می‌توان با H2 و زیر عنوان‌های آن را با H3 نمایش داد. از تگ‌های H2 و H3 به تعداد دلخواه می‌توان استفاده کرد. اما به این نکته توجه کنید که استفاده‌ی بیش از حد تگ‌های بدنه هم می‌تواند خسته‌کننده باشد.

چگالی کلمات کلیدی

همان‌طور که در ابتدا گفتیم یکی دیگر از مواردی که در سئو داخلی اهمیت دارد، استفاده درست از کلمات کلیدی در محتواست. هدف؛ زیاد استفاده کردن از کلمات کلیدی نیست بلکه این کلمات باید بصورت کاربر پسند در محتوا استفاده شود، مثلا من می‌توانم در این متن، در هر جمله‌ای سئوی داخلی را بنویسم! به نمونه زیر توجه کنید :
” برای اینکه در سئوی داخلی موفق باشیم باید به چگالی کلمات کلیدی اهمیت بدهیم و مراقب باشیم که استفاده زیاد از آن منجر به پنالتی گرفتن از گوگل نشود. بخش مهمی از سئوی داخلی استفاده درست و بجا از کلمات کلیدی و در قدم نخست انتخاب درست کلمات کلیدی است. با اینکه بخشی از سئوی داخلی به بهینه کردن کدهای ما در سایت برمی‌گردد اما محتوا 30 درصد از سئوی داخلی ما را شامل می‌شود. “
دیدید؟ کلمه کلیدی من مشخص بود و این همه استفاده از این کلمه، آدم را کلافه می‌کند! ملاک صرفا تعداد استفاده کردن کلمات کلیدی نیست بلکه هدف چینش مناسب آن‌ها در جملات است.
طبق آماری که از گوگل منتشر شده است، چگالی کلمات کلیدی در هر متن باید بین 2 تا 5 درصد باشد و بهتر است که کلمات کلیدی در پاراگراف اول استفاده شود و روی آن‌ها به مطالب دیگر لینک داده شود. استفاده‌ درست از کلمات کلیدی می‌تواند در افزایش آمار بازدید از سایت شما بسیار موثر باشد.

بهینه سازی تصاویر (تگ alt)

استفاده کردن از تصاویر و بهینه کردن آنها اهمیت زیادی دارد.
• سعی کنید در تصاویر از نام جایگزین و ترجیحا کلمه کلیدی استفاده کنید. و هدف از آن عکس را به صورت مختصر توضیح دهید. با اینکار اگر عکس برای کاربر نمایش داده نشود؛ می‌تواند متوجه شود که هدف از آن تصویر چه چیزی بوده است؛ همچنین تصویر شما در جستجوی تصاویر گوگل هم نمایش داده می‌شود.
• سعی کنید تصاویرتان کم حجم ولی با کیفیت باشند، با این کار صفحه شما با سرعت بیشتری لود می‌شود.

لینک داخلی

برای ارتباط بین مطالب در سایت، از لینک‌دهی داخلی می‌توانید استفاده کنید. ایجاد ارتباط بین مقالات باعث می‌شود تا محتواهای دیگر شما نیز دیده شوند و کاربر مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند. همین موضوع باعث می‌شود تا گوگل مطالب شما را مفید بداند و رتبۀ بهتری در نتایج، برای شما در نظر بگیرد.

تگ توضیحات (Meta Description)

در تگ توضیحات حدود 160 کلمه می‌توانید استفاده کنید و در آن با استفاده از کلمه کلیدی بر سئو داخلی تاثیر بگذارید. تگ توضیحات به تازگی مورد توجه الگوریتم‌های گوگل قرار گرفته است و در عین حال می‌تواند کاربران را به خود جذب کند.

کوتاه کردن آدرس (URL)

به دو آدرس زیر دقت کنید:

https:// www.yurika.ir/articles/1258
https:// www.yurika.ir/seo-on-page

این نمونه یک آدرس‌دهی کوتاه اما واضح است. بهتر است برای بهبود سئو داخلی کلمه کلیدی خود را در آدرس URL و ترجیحاً در ابتدای آن بیاورید و اگر می‌توانید عبارتی کوتاه اما توضیح‌دهنده دربارۀ محتوای آن صفحه بنویسید. گوگل درباره تأثیر آدرس URL در رنکینگ می‌گوید :
” البته تأثیر این فاکتور بسیار کم است، اما چیزی نیست که بخواهید نادیده‌اش بگیرید. در هر حال نیازی نیست کل ساختار URL سایت را تغییر دهید تا فقط کلمه کلیدی داخل آن قرار بگیرد. “

از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید تا نرخ کلیک افزایش یابد

Schema markup به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا درک بهتری از صفحات شما داشته باشند. احتمالاً تا به حال لینک‌هایی که ستاره دارند یا تصویری در کنار توضیحات آن‌ها قرار گرفته است را در صفحه نتایج جستجوی گوگل دیده‌اید. این سایت‌ها همان‌هایی هستند که از این قابلیت نشانه‌گذاری استفاده کرده‌اند.
اسکیماها تعدادی کد برنامه نویسی هستند که در میان کدهای فعلی سایت شما قرار گرفته تا به ربات‌های گوگل و بقیه موتورهای جست و جو، اطلاعات بیشتری در مورد جزئیات سایت بدهند. مثلا به آنها بفهمانند که محصول فروشگاه شما، کتاب است یا این متنی که الآن در حال انتشار آن هستید باید به عنوان یک مقاله شناخته شود.

سرعت سایت

سرعت لود شدن سایت شما بسیار مهم‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید، در واقع اگر سرعت مناسبی برای لود نداشته باشید کاربر قبل از مشاهده محتوای شما صفحه را می‌بندد!
موتورهای جست و جو به شدت روی سرعت وب سایت شما حساس هستند و در صورتی که استاندارد آن را پایین تشخیص دهند، سعی می‌کنند وب سایت‌های معتبرتری را در نتایج جایگزین شما کنند. همان طور که قبلا هم اشاره کرده‌ایم یکی از راه‌های لود بالا استفاده از تصاویر کم حجم هستند.

نقشه سایت

نمی‌توان صریح گفت که نقشه سایت (site map) در بخش سئوی داخلی قرار می‌گیرد اما اجازه بدهید با یک مثال درمورد آن صحبت کنم، بیایید شخصی را درنظر بگیریم که برای اولین بار وارد تهران می‌شود آنهم در دهه 40 هجری-شمسی، زمانی که از نعمت گوگل مپ محروم بودیم! خب پیدا کردن مکان‌های تفریحی و … چقدر می‌تواند برای این مسافر زمان ما دشوار باشد ؟
حالا فرض کنیم که مسافر ما برای ارزیابی رستوران‌های اصیل ایرانی به پایتخت آمده است! اگر نداند که آن رستوران‌ها کجا هستند چطور می‌تواند آن‌ها را ارزیابی کند؟
به عبارت ساده‌تر، در این مثال مسافر خزشگرهای گوگل هستند که در وب سایت‌های مختلف اصطلاحا می‌خزند و تمام اطلاعات وب سایت را تحلیل می‌کنند! اما آن‌ها ربات هستند و از مطالب سایت فقط کدهای آن را می‌بینند و به یک نقشه سایت احتیاج دارند تا بتوانند همه صفحات سایت را مثل همان مسافر فرضی پیدا کنند و چیزی را از دست ندهند.
اگر موافق باشید کمی تخصصی‌تر درمورد نقشه سایت صحبت کنیم؛ نقشه سایت یا sitemap یک فایل MXL است که اگر آن را باز کنید آدرس های سایتتان را در قالب کدهای ساده برنامه نویسی می‌بیند.
اگر هنوز نقشه سایت ندارید نگران نباشید و برای ساختن آن به مقاله نقشه سایت  ما مراجعه کنید.

فکر می‌کنم در این مقاله به اندازه کافی درمورد سئوی داخلی صحبت کرده‌ایم حالا نوبت آن رسیده است که به سئوی خارجی بپردازیم.

سئوی خارجی چیست؟

شاید نهایتا بتوان 3 فاکتور را به سئو خارجی نسبت داد، اما نکته مهم اینجاست که این 3 فاکتور به شدت روی موفقیت شما تاثیرگذارند و از آن فرآیندهایی هستند که باید به صورت مداوم برایشان زمان بگذارید.

لینک خارجی

اگر ما شخص مهم یا معروفی را بشناسیم درمورد آن صحبت های زیادی را خواهیم شنید، گوگل هم برای اعتبار دادن به وب سایت‌ها از همین ترفند ساده استفاده می‌کند که در اصطلاح به آن page rank می‌گویند. از نظر گوگل و بقیه موتورهای جست و جو، اگر شما واقعا یک وب سایت معتبر با محتوای مفید و کاربرپسند باشید، آدم‌های بسیاری در وب دوستداران و علاقه‌مند به وب سایت شما هستند پس در این حالت باید دائما در سطح وب، به سایت شما لینک‌هایی داده شده و از شما به عنوان یک وب سایت خوب صحبت شود.
خیلی از الگوریتم‌هایی که نوشته می‌شوند را از زندگی عادی و روزمره الهام می‌گیرند؛ با یک مثال پیش خواهیم رفت، فرض کنید سوالی در حوزه پزشکی دارید، اگر من به سوال شما پاسخ بدهم راحت‌تر قانع می‌شوید یا متخصص آن حوزه‌ای که برای ملاقاتش باید یک ماه صبر کنید؟ طبق مثال من، اگر سایت معتبری در حوزه فعالیت خودتان به شما لینک بدهد برای گوگل کافی است که مطمئن شود سایت شما کاربردی و کاربر پسند است.

خیلی از دوستان با فهمیدن این موضوع که لینک گرفتن از سایت‌های مشخصی باعث امتیاز گرفتنشان از گوگل می‌شود سراغ خرید و فروش لینک می‌روند که از قضا خط قرمز گوگل است! اگر می خواهید از گوگل پنالتی بدی بگیرید به یکی از سایت‌های معتبر در حوزه فعالیت خودتان پول بدهید تا به آدرس شما لینک بدهد، ولی اگر واقعا چنین فکری دارید در قرارداد احتمالی‌تان قید کنید که وب سایت مرجع، لینک شما را حداقل 2 سال نگه دارد در غیر این صورت بدجور سرتان کلاه می‌رود.
وقتی شما به یک سایت لینک می‌دهید، یعنی به نظر شما آن سایت اعتبار دارد و گوگل اعتماد شما به این سایت را به عنوان امتیاز برای آن سایت تلقی می‌کند.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

سعی کنید دامنه فعالیت و حضورتان صرفا وب سایتتان نباشد، در اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و لینکدین و .. هم فعالیت کنید. نصیحت ما به شما این است که در فضاهای مختلف مطلب تکراری قرار ندهید؛ اگر کسانی در دو یا بیشتر از آن شما را در اپلیکیشن‌های مختلف دنبال کنند با دیدن محتواهای تکراری شما را یا میوت میکنند و یا آنفالو، با تنوع دادن در محتوایتان مخاطبان خود را حفظ کنید!
با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دو مزیت به دست خواهید آورد:
مزیت اول : این کار به لینک‌سازی کمک می‌کند؛ یعنی شما می‌توانید در شبکه‌های مختلف از جمله لینکدین و گوگل‌پلاس لینک‌هایی به مطالب سایتتان ایجاد کنید.
مزیت دوم : برندسازی می‌کنید؛ در واقع شما با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی چه بخواهید و چه نخواهید در حال برندسازی هستید! برای مثال معرفی یکی از مطالب مفید و باارزش سایتتان را در شبکه‌ی اجتماعی لینکدین قرار می‌دهید؛ با این کار توجه مخاطبان به مطلب شما جلب شده، دربارۀ آن صحبت می‌کنند، نظر می‌دهند و اگر آن را دوست داشته باشند با دیگران به اشتراک می‌گذارند. تمامی این فعالیت‌ها کمک بسیاری به برندسازی شما می‌کند.

در این مقاله سعی کردیم موارد زیر را بصورت کاربردی پوشش دهیم :

  • سئوی داخلی و سئوی خارجی

  • انواع ترفندهای سئو

ما در تیم یوریکا تلاش می‌کنیم مطالب ارائه شده، خلاصه و مفید و به زبان ساده‌ باشند که استفاده از آن‌ها به سواد برنامه نویسی خاصی نیاز نداشته باشد. با نظرات خود در تهیه مطالب بهتر ما را یاری کنید و به ما بگویید دوست دارید در مطالب بعدی از چه چیزی برایتان صحبت کنیم.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *